Mam do sprzedania SD-BOX za 350 zł. Jesteś zainteresowany, to skontaktuj się. |
Financial Advisor
Doradca finansowy pomaga podejmować skomplikowane decyzje finansowe, dając Ci szybkie odpowiedzi na pytania dotyczące kredytów i inwestycji. Pozwala porównać możliwości inwestycyjne i kredytowe poprzez obliczenie kosztów i korzyści z pięciu wspólnych ustaleń finansowych:
- Okresowe konta depozytowe - PERIODIC DEPOSIT ACCOUNTS - można obliczyć korzyści z regularnego składania stałej kwoty na oprocentowanym koncie.
- Okresowe wypłaty - PERIODIC WITHDRAWALS - można zobaczyć efekty systematycznego wypłacania stałej kwoty z oprocentowanego konta.
- Raty kredytu - INSTALLMENT LOANS . pozwala obliczyć koszty i korzyści z tego rodzaju kredytu, takie jak kredyt hipoteczny, gdzie spadają odsetki naliczane od salda.
- Akcje - STOCKS - można mierzyć zyski jakie zarobisz na akcjach, z płaconych okresowych dywidend.
- Obligacje - BONDS - pozwala sprawdzić jak wiele zarobisz netto z obligacji, gdy zapłacą ci okresową kwotę jak i ryczałt, gdy dojdzie do zapłaty.
Program jest przedstawiony w formie menu, więc wszystko co musisz zrobić, to wprowadzić wartości i wydać kilka poleceń. Poza tym daje szybkie odpowiedzi na różne pytania dotyczące każdej z wyżej wymienionych strategii finansowych, Doradca finansowy ma również tryb kalkulatora. W tym trybie możesz dokonać średnich obliczeń rozwiązań, a następnie przesłać odpowiedź na podstawowe pytania rozwiązań finansowych.
Niniejsza instrukcja zawiera szczegółową analizę każdego z pięciu podstawowych planów finansowych i pokazuje przykłady, jak z nimi pracować. Definicje terminów pojawiają się w całym tekście.
Program jest łatwy w użyciu, gdy się z nim zapoznasz. Przed próbą rozwiązywania kwestii finansowych, należy zapoznać się z niniejszą instrukcją i przeanalizować przykłady na komputerze. Praktyka polega na zapoznaniu się ze specjalnymi cechami i poleceniami, które kontrolują program.
Program jest na cartridge'u, który można podłączyć do gniazda na Commodore 64 lub SX-64. Do uruchomienia nie potrzebujesz żadnych dodatkowych urządzeń; wszystko, czego potrzebujesz to komputer. Jednak wkrótce Commodore będzie oferowało na dyskietce dodatkowe akcesoria dla tego programu, więc do ich uruchomienia potrzebna będzie stacja dysków.
Chociaż drukarka nie jest wymagane, może chcesz zachować wydrukowany egzemplarz niektórych swoich prac z programem. Oferowane przez firmę Commodore drukarki igłowe 1525, 1526 i MPS-801, są kompatybilne zarówno z Commodore 64 i przenośnym SX-64.
Cartridge jest łatwy w instalacji i można rozpocząć korzystanie z niego od razu. Wystarczy wykonać te proste kroki:
- Upewnij się, że komputer jest wyłączony. Aby uniknąć uszkodzenia cartridge'a, należy zawsze wyłączyć komputer podczas wkładania lub wyjmowania modułu.
- Włóż moduł do gniazda z tyłu Commodore 64 lub na górze SX-64. Jeśli nie masz pewności co do lokalizacji gniazda, sprawdź to w podręczniku użytkownika. Upewnij się, że moduł jest prawidłowo włożony czyli jego tabliczka jest skierowana w stronę użytkownika.
- Włącz komputer.
Rys. 1
|
Gdy prawidłowo włożysz moduł i włączysz komputer, pojawi się informacja o prawach autorskich. Ten ekran jest wyświetlany tylko przez chwilę i jest automatycznie zastąpiony przez pierwsze menu. Można przyspieszyć pojawienie się pierwszego menu, naciskając klawisz CTRL. Pierwsze menu, zwane Menu Strategii finansowej, wygląda jak na rysunku 1.
Jeśli ekran nie wygląda jak ten z obrazka, wyłącz komputer i powtórz procedurę uruchomienia, upewniając się, że moduł jest prawidłowo włożony.
Zanim wyjaśnimy komendy i tryby, pokażemy, jak program działa z ratami kredytu. Ten przykład daje krok po kroku wyobrażenie o tym, jak na ekranie podzielone jest menu. Przykład ten pokazuje również, czego szukać na ekranach i jak zmienić różne aspekty Twojego pytania finansowego.
Na przykład, program pokaże, ile chcesz zapłacić w płatnościach rocznych i miesięcznych za 70.000 dolarów dwudziesto letniego kredytu hipotecznego z odsetkami w wysokości 13,5%. Wszystko co musisz zrobić, to określić, jaki rodzaj problemu ma zostać rozwiązany (kwota płatności kredytu) i wypełnić szczegóły pożyczki (kwota kredytu, liczbę lat kredytu i roczne odsetki) a program zrobi resztę.
Uruchom program i poczekaj na menu strategii finansowej (patrz rysunek 1) i postępuj jak na poniższym przykładzie.
- Za pomocą klawisza kursora w dół, przesuń kursor od 0 Okresowe konta depozytowe - PERIODIC DEPOSIT do 2 obok Raty kredytu - INSTALLMENT LOAN.
- Naciśnij klawisz CTRL, aby potwierdzić wybór.
Tak szybko, jak wybór zostanie zatwierdzony, automatycznie pojawi się kolejny ekran. Zauważ, że nazwa wybranej strategii pojawia się na środku ekranu poniżej nagłówka strategii - STRATEGY. Dolna połowa ekranu jest zatytułowana Określ - DETERMINE THE ... a osiem opcji jest wymienionych (od 0 do 7). Obliczymy kwotę płatności wybierając 0. Wystarczy nacisnąć klawisz CTRL, aby zatwierdzić wybór. Zauważ, że kwota płatność - PAYMENT AMOUNT pojawi się pod nagłówkiem oblicz - SOLVE FOR.
Na następnym ekranie pojawi się monit o wpisanie trzech wartości, które pozwolą programowi dostarczyć odpowiedź na nasze pytanie kredytowe. Kursor powinna migać poniżej Wartość - VALUE i obok Kwota kredytu - LOAN AMOUNT.
- Napisz 70,000 obok Kwota kredytu - LOAN AMOUNT i naciśnij klawisz RETURN.
- Napisz 20 obok Liczba lat - NUMBER OF YEARS i naciśnij klawisz RETURN.
- Napisz 13.5 obok Roczne odsetki - ANNUAL INTEREST i naciśnij klawisz CTRL.
Rys. 2
|
Kursor zostanie przeniesiony z dolnej części ekranu do miejsca obok CTRL - na górze ekranu. Teraz jesteś w trybie poleceń - COMMAND MODE i jesteś gotowy do wydania polecenia. Ekran będzie wyglądał tak jak na rysunku 2.
Aby uzyskać odpowiedź musisz dla programu dostarczyć informację, napisz RUN (obok CTRL) i naciśnij klawisz RETURN. Obok Stan - STASTUS pojawi się napis NORMAL a gdy odpowiedź jest obliczana, obok MSG (komunikat) pojawi się napis Pracuję - WORKING. W ciągu kilku sekund program wyświetli kwotę rocznej płatności obok ANS (odpowiedź) w środkowej części ekranu. Twoja odpowiedź powinna być 10,265.5794, a kursor będzie migał obok CTRL, MSG będzie teraz ponownie trybie poleceń - COMMAND MODE.
Teraz dowiedzmy się, ile wyniosą miesięczne płatności:
Rys. 3
|
- Napisz TPMENU (dla menu okresu transakcji - Transaction Period Menu) obok napisu CTRL.
- Naciśnij klawisz RETURN. Pokaże się menu okresu transakcji.
- Przesuń kursor do pozycji 4 Miesięczny - MONTHLY (12).
- Naciśnij klawisz CTRL aby potwierdzić swój wybór. Ponownie pojawi się poprzedni ekran z wartościami i odpowiedzią za roczną płatność. Okresu transakcji - TRANSACTION PERIOD jest teraz w miesiącach - MONTHLY (12), ponieważ jest to wartość jaką wybrałeś z TPMENU. Kursor będzie migał obok napisu CTRL.
- Napisz RUN i ponownie naciśnij klawisz RETURN aby wyświetlić miesięczną kwotę płatności. Odpowiedź to 806.6918 tak jak na rysunku 3.
UWAGA:
Wiele kredytów hipotecznych jest miesięcznie zwiększanych, więc te odpowiedzi nie zgadzają się dokładnie z tym, co powie Ci agent nieruchomości lub pracownik banku. Aby znaleźć odpowiedzi na miesięcznie zwiększanym kredycie, napisz CPMENU (Menu okresu kapitalizacji - Compounding Period Menu) obok CTRL i naciśnij klawisz RETURN, wybierz miesięczny - MONTHLY, naciśnij klawisz CTRL i ponownie uruchom przykład. Z wartościami używanymi w tym przykładzie, płatności roczne wyniosą $ 10,793.62 oraz miesięczne $ 845,16. |
W tym rozdziale opisano polecenia sterujące menu, tryby systemowe oraz rejestry pamięci programu.
Te cztery polecenia wyboru menu mogą być skracane do pierwszych trzech liter. Na przykład, można napisać FSM dla FSMENU.
FSMENU
Użyj tego polecenia, aby wyświetlić menu strategii finansowej - FINANCIAL STRATEGY MENU, która opisuje pięć podstawowych strategii do wyboru. To jest menu, które jest wyświetlane jako pierwsze po uruchomieniu programu (patrz rysunek 1). Za każdym razem kiedy wyświetli się ten ekran, można wybrać inną strategię finansową, przesuwając kursor do wybranego numeru i naciskając klawisz CTRL.
CSMENU
To polecenie służy do wyświetlania menu funkcji aktualnej strategii - CURRENT STRATEGY FUNCTION MENU bez wpływu na strategię finansową, którą wcześniej wybrałeś. Jest to dokładnie to samo menu, które jest wyświetlane po wybraniu opcji z menu głównego strategii finansowej. Za każdym razem kiedy wyświetli się ten ekran, można wybrać inną funkcję bieżącej strategii za pomocą klawiszy strzałek i CTRL.
W przypadku wybrania tej samej strategii dwa lub więcej razy z rzędu, program chroni wcześniejsze odpowiedzi przechodząc do trybu poleceń - COMMAND MODE zamiast trybu wprowadzania wartości, gdy obecna strategia menu zostanie ponownie wyświetlona. Teraz można wykonać jedną z trzech kursów:
- Zapisania wartości (patrz polecenie PUT).
- Usunięcia wartości (patrz polecenie NEW).
- Zmiana niektórych lub wszystkich wartości (patrz polecenie EDIT).
Nawet jeśli zapiszesz (PUT) i wyczyścisz (NEW) okno wartości przed wydaniem polecenia CSMENU, program przechodzi do trybu komend po wybraniu tej samej strategii. Cokolwiek zrobisz, użyj polecenia EDIT, aby móc przesuwać kursor w oknie wartości. To dobry pomysł, aby usunąć (NEW) wartości okna, aby uniknąć ewentualnych błędów spowodowanych przez usunięcie i nadpisanie starych wartości.
CPMENU
To polecenie służy do wyświetlania, menu okresu kapitalizacji - COMPOUNDING PERIOD MENU, które pozwala wybrać jeden z dziewięciu zwiększonych okresów. Za pomocą klawiszy kursora i CTRL, wybierz okres kapitalizacji.
UWAGA:
Numer, który pojawia się po prawej stronie każdego okresu oznacza liczbę okresów w ciągu roku. Na przykład, DAILY (360) oznacza, że istnieje 360 okresów kapitalizacji po dokonaniu tego wyboru. |
TPMENU
To polecenie służy do wyświetlania, menu Okres transakcji - TRANSACTION PERIOD MENU, które pozwala wprowadzić ile razy w ciągu roku można złożyć depozyt lub wycofać go z konta. Za pomocą klawiszy kursora i CTRL, wybierz okres transakcji.
|
Możesz użyć tych czterech poleceń, aby wywołać menu, gdy chcesz zmienić funkcję w jednym z nich. To sprawia, że szybko i łatwo porównujesz strategie. Niezależna kontrola okresu kapitalizacji oraz okresu transakcji daje dużą elastyczność w definiowaniu szczegółowej perspektywy finansowej. Na przykład, można szybko porównać korzyści z tych trzech rachunków inwestycyjnych:
- dwutygodniowy depozyt na rachunku wraz z odsetkami zwiększanymi codziennie,
- miesięczny depozyt na rachunku wraz z odsetkami zwiększanymi codziennie,
- miesięczny depozyt na koncie z odsetkami zwiększanymi kwartalnie.
Rys. 4
|
Ta sekcja wyjaśnia sposób wprowadzania i skutecznego odwoływania się do pamięci. Program posiada 100 odrębnych rejestrów pamięci, ponumerowanych od 0 do 99. Każdy rejestr posiada jedną wartość.
Okno wartości jest w prawej dolnej części ekranu poniżej nagłówka wartość - VALUE. Każdy poziom okna wartości jest nazywany wierszem wartości.
Gdy kursor znajduje się w oknie wartości, można użyć klawiszy kursora, DEL i klawisza RETURN aby wprowadzić poprawne wartości dla cech wymienionych pod nagłówkiem ilość - QUANTITY.
Program oferuje natychmiastowe odwołanie się podczas korzystania z następujących funkcji. Gdy w poleceniu wykorzystywany jest nn, to jedna lub dwie cyfry będące za poleceniem reprezentują lokalizację pamięci, zwaną także rejestr pamięci.
Pierwsze cztery komendy wydawane są w wierszach wartości, gdy kursor znajduje się w oknie wartości. Nie działa, jeśli program jest w trybie poleceń (kursor jest obok CTRL i MSG odczytuje polecenie).
Rnn
Kopiuje wcześniej zapisane wartości z rejestru pamięci nn do wiersza wartości. Musisz zapisać wartości w tym samym numerze pamięci. Wystarczy wpisać następujące polecenie w wierszu wartości i nacisnąć klawisz RETURN. Na przykład, jeśli chcesz przywrócić wartość z 23-go rejestru pamięci i skopiować go od wiersza wartości w linii Kwota kredytu - LOAN AMOUNT napisz R23 w wierszu wartości w linii Kwota kredytu.
ANS
Kopiuje zawartość pola odpowiedź - ANSwer na linię wiersza wartości. Wprowadź ANS na linii wiersza wartości i naciśnij klawisz RETURN.
C
Czyści okno wartości i ustawia kursor do pozycji startowej, która jest w lewym górnym rogu okna wartości. Komenda ta działa tylko wtedy, gdy kursor znajduje się w oknie wartości. Użyj polecenie NEW, aby wyczyścić okno, gdy jesteś w trybie poleceń.
Dnn
Rozpoczyna od rejestru pamięci nn i ładuje grupę wartości w oknie wartości. Użyj polecenia GET aby osiągnąć to samo będąc w trybie poleceń.
|
Poniższe dwa polecenia można użyć w trybie poleceń. Aby przejść do trybu poleceń naciśnij klawisz CTRL.
NEW
Czyści okno wartości, gdy jesteś w trybie poleceń i nie działa w innych trybach.
EDIT
Pozwala otworzyć okno wartości, aby wprowadzić nowe wartości lub zmienić już istniejące. Możesz zmienić tak wiele wartości, jak chcesz. Naciśnij klawisz RETURN po każdej zmianie wartości. Po wydaniu polecenia EDIT, kursor przesuwa się od linii obok napisu CTRL (COMMAND MODE) do okna wartości (VALUE ENTRY MODE).
|
Kontrolują one wykonywanie programu, drukowanie na drukarce i czyszczenie rejestrów pamięci i błędów. Wszystkie wprowadzane są w górnej części ekranu obok napisu CTRL, gdy jesteś w trybie poleceń.
RUN
Informuje program aby przyjął wprowadzone już wartości i przedstawił rozwiązanie dla niewiadomej w twoim problemie finansowym.
PRINT
Drukuje wartości wyświetlane na ekranie na drukarce.
CLM
Usuwa wszystkie 100 rejestrów pamięci. Przy użyciu polecenia CLM, upewnij się, że jesteś gotów stracić wszystkie zapisane wartości. Pamiętaj, że wszystkie rejestry są kasowane za każdym razem, kiedy wyłączysz komputer, więc użyj to polecenie tylko wtedy, gdy chcesz usunąć zawartość rejestrów w bieżącej sesji.
Nie ma polecenia usuwającego tylko niektóre rejestry, ale można zastąpić przechowywaną wartość inną wartością w tym samym rejestrze. Na przykład, jeśli nie trzeba już przechowywać 51.000 w rejestrze 11, można pozbyć się zapisanej wartości 51.000 i ponownego wykorzystać rejestr 11 zapisując inną wartość w tym rejestrze. Nie trzeba czyścić rejestru przed jego ponownym wykorzystaniem.
C
Pozwala wznowić normalne działanie, gdy po poleceniu RUN wystąpił błąd. Gdy pojawi się komunikat ERROR !!! w polu STATUS po wprowadzeniu RUN, należy napisać C, aby przywrócić normalne działanie programu. Kursor zostanie zablokowany obok napisu CTRL, dopóki nie użyjesz tego polecenia.
Jeśli napiszesz błędne polecenie, również wystąpi błąd, ale to nie zablokuje kursora. Każde prawidłowe polecenie usunie błąd.
|
Program pozwala przenosić wartości i odpowiedzi pomiędzy ekranem i bankami 100 rejestrów pamięci (ponumerowanych od 0 do 99). Te cztery polecenia umożliwiają przechowywanie wartości i aktualnie wyświetlanych odpowiedzi lub załadowanie wartości i odpowiedzi z pamięci.
UWAGA:
Wszystkie cztery polecenia muszą być wprowadzane w polu obok napisu CTRL. |
Za pomocą jednego polecenia można zapisać lub załadować wartość z pola odpowiedź - ANS. Ponadto program pozwala na korzystanie z jednego polecenia do zapamiętania lub odzyskania całej grupy wartości w oknie wartości.
Gdy po poleceniu jest nn, oznacza to jedno lub dwu cyfrową liczbę, które identyfikuje rejestr pamięci.
STAnn
Zapisuje zawartość pola odpowiedź - ANS w nn rejestrze pamięci. Na przykład, jeżeli pole ANS zawiera wartość 94, STA75 umieści 94 w 75-tym rejestrze pamięci.
LDAnn
Ładuje zawartość rejestru pamięci nn w polu odpowiedź - ANS. Na przykład, jeśli napiszesz LDA32, zawartość 32-go rejestru pamięci zostanie załadowane do pola odpowiedź. Jeśli istnieje już wartość w polu ANS, LDAnn zastąpi ją wartością z pamięci.
PUTnn
Przenosi wszystkie wartości wyświetlane w oknie wartości - VALUE do grupy rejestrów pamięci zaczynając od rejestru nn. Dla tego NIE podajesz numeru ostatniego rejestru tylko pierwszego. Przykładowo na rysunku 2 istnieją trzy wartości w oknie wartości - VALUE (70,000, 20 i 13.5). Polecenie PUT10 zapamięta te wartości w rejestrach pamięci od 10 do 12, więc rejestr 10 zawiera 70.000, rejestr 11 zawiera 20 i rejestr 12 zawiera 13.5.
GETnn
Ładuje grupę wartości przechowywaną rozpoczynająca się od rejestru pamięci nn do okna wartości. Liczba parametrów przekazywanych do okna wartość jest równa liczbie elementów na liście ilości odpowiadającej oknu wartości. Na przykład, jeśli istnieją trzy linie wartość w oknie wartości, polecenie GET00 załaduje trzy wartości, począwszy od 00 rejestru pamięci. Polecenie GET działa tylko w trybie poleceń. Użyj polecenia D w oknie wartości lub w trybie kalkulatora.
|
Oferuje on następujące możliwości:
- cztery operacje arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie) oraz potęgowanie
- odzyskanie pamięci
- funkcje kopiowania pola odpowiedź - ANS
Aby wybrać tryb kalkulatora napisz CALC obok słowa CTRL, gdy jesteś w trybie poleceń. Będąc w trybie kalkulatora, program chroni problem finansowy i wartości w oknie wartości, więc kiedy wrócisz, wartości pozostaną takie same. Naciśnij klawisz CTRL, aby wyjść z trybu kalkulatora i powrócić do pierwotnego problemu.
Po wejściu w tryb kalkulatora, w dolnej części ekranu jest puste pole pod nagłówkami VALUES i OPS (dla operatorów arytmetycznych). Masz pełną edycję i sterowanie kursorem. Ponadto możesz skopiować wartość z pola ANS do pola wartości. Pole OPS dopuszcza dwie operacje pamięci, jak również pięć już wymienionych operacji matematycznych.
Kiedy po raz pierwszy przejdziesz do trybu kalkulatora, kursor znajduje się w polu wartości. Po wpisaniu wartości w polu wartości, naciśnij klawisz RETURN. Kursor zostanie przeniesiony do pola OPS, więc teraz możesz wprowadzić operator, którego chcesz użyć. Po wpisaniu operatora, kursor automatycznie z powrotem przesunie się na pole wartości i tak można dodać kolejną wartość do obliczeń. Po zakończeniu wprowadzania obliczeń, wprowadź znak równości w polu OPS, aby uzyskać odpowiedź. Na przykład, aby znaleźć 17 razy 7, wykonaj następujące kroki:
- Przejdź do trybu kalkulatora wpisując CALC obok słowa CTRL.
- Napisz 17 w polu wartości i naciśnij klawisz RETURN.
- Napisz znak mnożenia * w polu OPS.
- Napisz 7 w polu wartości i naciśnij klawisz RETURN.
- Napisz znak równości = w polu OPS.
Po wpisaniu znaku równości, kalkulator wyświetla odpowiedź w polu ANS. Należy pamiętać, że nie trzeba naciskać klawisza RETURN aby przejść do pola OPS. Jeśli pomylisz się w polu wartości lub w polu OPS, użyj klawiszy kursora oraz klawisza DEL, aby wrócić i zmienić to, co podałeś. Przyzwyczajenie się do korzystania z trybu kalkulatora, wymaga chwilowego nabrania praktyki.
Należy w polu OPS wprowadzić operatory arytmetyczne +, -, *, / i ↑. Operacje są wykonywane w kolejności, w jakiej je wprowadziłeś i tak szybko jak je wprowadziłeś. Kalkulator nie czeka aż wpiszesz znak równości by rozwiązać każdą część obliczeń. Zamiast tego, działa jak standardowy ręczny kalkulator, rozwiązując każdą operację, jak coś wprowadzisz.
Rys. 5
|
Po wprowadzeniu pierwszego operatora w polu OPS, pierwsza wprowadzona wartość w polu VALUES pojawi się w polu ANS. Wprowadzenie następnego operatora, spowoduje pojawienie się wyniku pierwszej operacji w polu ANS. Pole ANS będzie nadal aktualizowane za każdym razem gdy wprowadzisz operator. Na przykład, jeśli wpiszesz 72 w polu VALUE, naciśnij klawisz RETURN, a następnie wpisz znak minus w polu OPS, a 72 wyświetli się w polu ANS. Następnie, jeśli wpiszesz 22 w polu VALUE, naciśnij klawisz RETURN i wprowadzić symbol dzielenia w polu OPS, pole ANS zostanie zaktualizowane, aby pokazać wyniki pierwszego wyliczenia (72-22). Dolna część ekranu będzie wyglądał jak na rysunku 5.
W trybie kalkulatora, operatory działają w następujący sposób:
+ - dodaje kolejną wprowadzoną wartość do odpowiedzi z pola ANS.
- - odejmuje następną wprowadzoną wartość od odpowiedzi z pola ANS.
* - mnoży następną wprowadzoną wartość z odpowiedzią z pola ANS.
/ - dzieli następną wprowadzoną wartość prze odpowiedź z pola ANS.
↑ - podnosi odpowiedź z pola ANS do potęgi wprowadzonej w polu VALUE.
= - wyświetla ostateczną odpowiedź i kończy obliczenia.
Te sześć poleceń trybu kalkulatora pozwala zapisać, zmienić lub wyczyścić zawartość pól VALUE i OPS:
ANS
Kopiuje wartość z pola ANS na linię pola wartość, na której napisano to polecenie. Po wpisaniu ANS naciśnij klawisz RETURN a kursor przesunie się do pola OPS.
Snn
Zapisuje w rejestrze pamięci nn wartość aktualnie wyświetlaną w polu ANS. Wydaj to polecenie w polu OPS. Można przywrócić tę wartość, wpisując polecenie Rnn w polu VALUE.
Mnn
Zapisuje w rejestrze pamięci nn aktualną wartość wyświetlaną na linii wartości. Wydaj to polecenie w polu OPS. Można przywrócić tę wartość, wpisując polecenie Rnn w polu VALUE.
Rnn
Przywraca wartość przechowywaną w rejestrze pamięci nn i ładuje ja na linii pola wartości, na której wydano to polecenie. Na przykład, jeśli napiszesz R18 na drugiej linii pola wartości, zawartość 18-tego rejestru pamięci zostanie skopiowana na drugą linię wartości, zastępując wprowadzone wcześniej polecenie Rnn. Musisz nacisnąć klawisz RETURN po wpisaniu polecenia Rnn.
C
Czyści całe okno kalkulatora i przesuwa kursor do lewego górnego rogu okna. Można wprowadzić polecenie C na każdej linii w obu polach - VALUE i OPS. Naciśnij klawisz RETURN po wpisaniu tego polecenia. Ten klawisz służy również do usuwania błędu bez kasowania okno kalkulatora. Na przykład C usuwa błąd dzielenia przez zero.
Dnn
Wyświetla maksymalnie 8 zapamiętanych wartości w polu wartości zaczynając od rejestru pamięci nn.
UWAGA:
Różnice między Snn i Mnn: Snn zapisuje bieżącą wartość pola ANS; Mnn zapisuje bieżący wiersz VALUE. Oba polecenia należy napisać w polu OPS, a obie zapamiętane wartości można przywrócić wydając polecenie Rnn na linii pola wartości. |
|
Ta sekcja wyjaśnia każdą z pięciu strategii finansowych i podaje przykład każdej z nich. Jak juz oswoiłeś się z programem, łatwo znajdziesz jak połączyć dwie lub więcej strategii, gdy masz skomplikowaną kwestię finansową. Rejestry pamięci, polecenia, funkcje i tryb kalkulatora ułatwiają pracę z wieloma strategiami. Poza obszernymi wyjaśnieniami tych cech, które pojawiły się w poprzednich rozdzialach, Dodatek zawiera ich krótki przegląd. Pamiętaj, aby odnieść się do tych fragmentów instrukcji, gdy chcesz odświeżyć swoją pamięć.
Strategia ta opiera się na rodzaju oprocentowanego konta do którego regularnie będziesz odkładał depozyt w tej samej wysokości. Na przykład możesz mieć konto Bożonarodzeniowego klubu, do którego w styczniu zdeponujesz 50 dolarów i 25 dolarów co miesiąc od lutego do listopada. Albo może chcesz zobowiązać się do funduszu edukacyjnego, do którego co kwartał można wpłacać ustaloną kwotę przez następne 18 lat.
Częstotliwość deponowania nazywana jest okresem transakcji. Częstotliwość składanych odsetek na koncie jest nazywana kapitalizacją odsetek. Początkowy depozyt może być taki sam jak okresowy lub może być różny, tak jak w naszym przykładzie Bożonarodzeniowego klubu, albo może to być konto zbiorowe.
Ta strategia zakłada, że istnieje data zakończenia depozytu okresowego, przynajmniej jeśli chodzi o twoje pytanie. Nawet jeśli masz zamiar przez resztę swojego życia wpłacać co miesiąc 20 dolarów na rachunek oszczędnościowy, może chcesz sprawdzić, ile trzeba było w ciągu 25 lat. Data zakończenia nazywa się liczba lat, może być częścią, jak byłoby to w przykładzie Bożonarodzeniowego klubu. Użyj trybu kalkulatora by znaleźć część i przenieść wartości do okna wartości - VALUE.
Aby rozwiązać problem o którymkolwiek z pięciu elementów strategii, należy podać wartości dla pozostałych czterech elementów, i wtedy masz możliwość zmiany wartości domyślnych dla okresów kapitalizacji i transakcji. Pamiętaj, że aby zmienić okres transakcji i kapitalizacji od ich rocznych wartości domyślnych trzeba przejść do trybu poleceń, naciskając klawisz CTRL, a następnie wywołaj odpowiednie menu (patrz polecenie TPMENU i CPMENU) i dostosować okresy w menu.
Oto krótki opis każdej z pięciu pozycji z menu aktualnej strategii okresowego konta depozytowego.
Future Balance (Przyszłe saldo) - pokazuje ile będzie wynosił bilans po określonej liczbie lat.
Initial Deposit (Wwpłata wstępna) - pokazuje wielkość początkowego depozytu jaki należy wprowadzić aby osiągnąć określony kapitał.
Periodic Deposit (Okres depozytu) - pokazuje przez ile okresów depozyt musi być osiągnięty aby uzyskać określony kapitał.
Number of Years (Liczba lat) - pokazuje, ile lat trzeba kontynuować dokonywanie wpłat okresowych zanim osiągnie się określony kapitał.
Annual Interest (Roczne odsetki) - pokazuje, jaką roczną stopa procentowa trzeba uzyskać, dzięki czemu będzie można osiągnąć cel twojego przyszłego kapitału.
Przykład:
Sprawdźmy ile wyniesie kapitał na okresowym rachunku depozytowym na który co miesiąc wpłacisz 100 dolarów z początkową kwotą depozytu w wysokości 100 dolarów. Roczna stopa procentowa w ujęciu kwartalnym wynosi 8%. Zobaczymy jaki będzie kapitał w ciągu trzech lat.
- Z menu strategii finansowej, wybierz PERIODIC DEPOSIT przez naciśnięcie klawisza CTRL, gdy kursor znajduje się na 0.
- Z menu aktualnej strategii, wybierz FUTURE BALANCE naciskając klawisz CTRL, gdy kursor znajduje się na 0.
Rys. 6
|
- Na ekranie wartości wprowadź wartości jak z rysunku 6.
Po każdym wpisie wartości naciśnij klawisz RETURN a po wprowadzeniu ich wszystkich naciśnij klawisz CTRL. Teraz jesteś w trybie poleceń.
- Przed uruchomieniem przykładu, musisz zmienić wartości domyślne dla okresu kapitalizacji i transakcji, ponieważ nie chcesz użyć domyślnych rocznych okresów.
Rys. 7
|
- Napisz CPMENU aby wyświetlić menu okresu kapitalizacji.
- Przesuń kursor do pozycji kwartalny - QUARTERLY (4).
- Naciśnij klawisz CTRL.
- Napisz TPMENU aby wyświetlić menu okresu transakcji.
- Przesuń kursor do pozycji miesięczny - MONTHLY (12).
- Naciśnij klawisz CTRL.
- W trybie polecenia napisz RUN by poznać rozwiązanie naszego problemu. Po wyświetleniu odpowiedzi, ekran będzie wyglądał jak na rysunku 7. Jeśli masz inną odpowiedź, należy sprawdzić każdy wpis wartości i terminy okresu kapitalizacji i transakcji, aby zobaczyć, gdzie występuje różnica.
Strategia ta opiera się na rodzaju konta oprocentowanego, z którego będzie można okresowo wypłacać taką samą kwotę. Na przykład, możesz mieć fundusz emerytalny, który zawiera 50000 dolarów. Co miesiąc planujesz wypłacać z konta 500 dolarów i chcesz wiedzieć, jak długo to potrwa. Albo załóżmy, że Twoje dziecko idzie do szkoły i masz konto, z którego dziecko może dokonać okresowych wypłat w czasie liceum. Można korzystać z tej strategii, aby dowiedzieć się, ile dziecko może okresowo wypłacać, tak aby trwało to cztery lata.
Częstotliwość wypłat jest okresem transakcji. Częstotliwość składanych odsetek na koncie jest nazywana kapitalizacją odsetek. Strategia ta zakłada, że istnieje data zakończenia dla wypłat okresowych, przynajmniej jeśli chodzi o twoje pytanie. Na przykład, nawet jeśli zamierzasz co miesiąc przez resztę swojego życia wypłacać 500 dolarów z konta emerytalnego, może chcesz sprawdzić, ile będziesz mógł w ciągu 10 lat. Data zakończenia jest liczbą lat w ramach tej strategii.
Aby rozwiązać problem o którymkolwiek z pięciu elementów strategii, należy podać wartości dla pozostałych czterech elementów i wtedy masz możliwość zmiany wartości domyślnych dla okresów kapitalizacji i transakcji. Pamiętaj, że aby zmienić okres transakcji i kapitalizacji od ich rocznych wartości domyślnych trzeba przejść do trybu poleceń, naciskając klawisz CTRL, a następnie wywołaj odpowiednie menu (patrz polecenie TPMENU i CPMENU) i dostosować okresy w menu.
Oto krótki opis każdej z pięciu pozycji z menu aktualnej strategii okresowej wypłaty:
Future Balance (Przyszłe saldo) - informuje, jakie będzie saldo na koniec po upływie określonej liczby lat.
Initial Deposit (Wpłata wstępna) - informuje, jaki początkowy depozyt należy wprowadzić aby uzyskać określoną kwotę.
Periodic Debit (Okresowy debet) - informuje, ile okresowo możesz wypłacać aby po upływie określonej liczby lat osiągnąć debet.
Number of Years (Liczba lat) - informuje, ile lat możesz nadal dokonywać okresowych wypłat zanim osiągniesz określoną kwotę.
Annual Interest (Roczne odsetki) - informuje, jaką roczną stopę procentowa musisz uzyskać aby uzyskać określoną kwotę.
Przykład:
Sprawdźmy ile możemy wypłacić z konta raz w miesiącu przez trzy lata, które początkowo zawiera 5000 dolarów. Chcemy aby saldo w ciągu trzech lat wynosiło 4000 dolarów. Roczna stopa procentowa w ujęciu miesięcznym wynosi 8%.
- Z menu strategii finansowej, wybierz PERIODIC WITHDRAWAL przesuwając kursor na 1 i naciskając klawisz CTRL.
- Z menu aktualnej strategii, wybierz PERIODIC DEBIT przesuwając kursor do 2 i naciskając klawisz CTRL.
Rys. 8
|
- Na ekranie wartości wprowadź wartości jak z rysunku 8.
Po każdym wpisie wartości naciśnij klawisz RETURN a po wprowadzeniu ich wszystkich naciśnij klawisz CTRL. Teraz jesteś w trybie poleceń.
- Przed uruchomieniem przykładu, musisz zmienić wartości domyślne dla okresu kapitalizacji i transakcji, ponieważ nie chcesz użyć domyślnych rocznych okresów.
Rys. 9
|
- Napisz CPMENU aby wyświetlić menu okresu kapitalizacji.
- Przesuń kursor do pozycji miesięczny - MONTHLY (12).
- Naciśnij klawisz CTRL.
- Napisz TPMENU aby wyświetlić menu okresu transakcji.
- Przesuń kursor do pozycji miesięczny - MONTHLY (12).
- Naciśnij klawisz CTRL.
- W trybie polecenia napisz RUN by poznać rozwiązanie naszego problemu. Po wyświetleniu odpowiedzi, ekran będzie wyglądał jak na rysunku 9. Jeśli masz inną odpowiedź, należy sprawdzić każdy wpis wartości i terminy okresu kapitalizacji i transakcji, aby zobaczyć, gdzie występuje różnica.
Po uzyskaniu kredytu ratalnego, użytkownik wyraża zgodę na dokonywanie płatności okresowych w określonym okresie czasu. Płatności obejmują udziały zleceniodawcy (początkową kwotę kredytu) i część odsetek od kredytu. Typowymi przykładami tego typu pożyczki są kredyty hipoteczne i kredyty samochodowe. Ta strategia pokazuje nie tylko, ile trzeba będzie płacić co miesiąc, ale także jakie faktycznie zapłacisz odsetki. Można również korzystać z tej strategii w celu porównania kosztów kredytów o różnych kategoriach.
Aby rozwiązać problem o którymkolwiek z ośmiu elementów strategii, należy podać wartości dla pozostałych elementów i wtedy masz możliwość zmiany wartości domyślnych dla okresów kapitalizacji i transakcji. Pamiętaj, że aby zmienić okres transakcji i kapitalizacji od ich rocznych wartości domyślnych trzeba przejść do trybu poleceń, naciskając klawisz CTRL, a następnie wywołać odpowiednie menu (patrz polecenie TPMENU i CPMENU) i dostosować okresy w menu.
Oto krótki opis każdej z ośmiu pozycji z menu aktualnej strategii rat kredytu:
Payment Amount (Wielkość płatności) - pokazuje, ile wyniosą miesięczne płatności.
Loan Amount (Kwota kredytu) - pokazuje, ile trzeba pożyczyć.
Number of Years (Liczba lat) - pokazuje, ile lat trzeba kontynuować dokonywanie płatności kredytu.
Annual Interest (Roczne odsetki) - pokazuje roczną stopę procentową jaką musisz uzyskać by pozwolić sobie na spłatę.
Unpaid Balance (Bilans niespłacalności) - pokazuje ile trzeba więcej zapłacić po określonej liczbie płatności.
Interest Paid (Spłacone odsetki) - pokazuje, ile zapłaciłeś odsetek.
Principal Paid (Spłacona kwota zadłużenia) - pokazuje, jaka część kwoty już spłaciłeś.
Gain to Bank (Zysk banku) - pokazuje całkowitą kwotę odsetek jaką płacisz przez cały okres kredytowania.
Przykład:
Sprawdźmy całkowitą kwotę zapłaconych odsetek od 65000 dolarów 20 letniego kredytu hipotecznego, gdy roczna stopa oprocentowania wynosi 13%. Zarówno zwiększanie oprocentowania i płatności (transakcje) są co miesiąc.
- Z menu strategii finansowej, wybierz INSTALLMENT LOAN, przesuwając kursor do pozycji 2 i naciskając klawisz CTRL.
- Z menu aktualnej strategii, wybierz INTEREST PAID przez przesunięcie kursora do 5 i naciskając klawisz CTRL.
Rys. 10
|
- Na ekranie wartości wprowadź wartości jak z rysunku 10.
Po każdym wpisie wartości naciśnij klawisz RETURN a po wprowadzeniu ich wszystkich naciśnij klawisz CTRL. Teraz jesteś w trybie poleceń.
- Przed uruchomieniem przykładu, musisz zmienić wartości domyślne dla okresu kapitalizacji i transakcji, ponieważ nie chcesz użyć domyślnych rocznych okresów.
Rys. 11
|
- Napisz CPMENU aby wyświetlić menu okresu kapitalizacji.
- Przesuń kursor do pozycji miesięczny - MONTHLY (12).
- Naciśnij klawisz CTRL.
- Napisz TPMENU aby wyświetlić menu okresu transakcji.
- Przesuń kursor do pozycji miesięczny - MONTHLY (12).
- Naciśnij klawisz CTRL.
- W trybie polecenia napisz RUN by poznać rozwiązanie naszego problemu. Po wyświetleniu odpowiedzi, ekran będzie wyglądał jak na rysunku 11. Jeśli masz inną odpowiedź, należy sprawdzić każdy wpis wartości i terminy okresu kapitalizacji i transakcji, aby zobaczyć, gdzie występuje różnica.
Aby dowiedzieć się, ile wyniosą miesięczne płatności, wykonaj następujące kroki:
- Napisz CSMENU w trybie poleceń, aby wyświetlić menu obecnej strategii.
- Wybierz wielkość płatności - PAYMENT AMOUNT a następnie naciśnij klawisz CTRL.
- Napisz kwota kredytu - LOAN AMOUNT (65.000), liczba lat - NUMBER OF YEARS (20) i roczne odsetki - ANNUAL INTEREST (13).
- Naciśnij klawisz CTRL i napisz polecenie RUN. Okresy kapitalizacji i transakcji zostały skasowane, kiedy otrzymasz odpowiedź, więc nie trzeba ich zmieniać.
Odpowiedź 761.5242 zostanie wyświetlona w oknie ANS.
Strategia ta pozwala śledzić wartość twoich akcji. Są one udziałem twojej spółki. Przy zakupie akcji, można również kupić udziały częściowe zysków spółki. Spółka daje okresowo swój udział w zyskach płacąc państwu dywidendy, które zasadniczo są odsetkami od inwestycji. Strategia ta pozwala dowiedzieć się, czy akcje są nadal dobrą inwestycją, jak wzrosła ich wartość a także ile są warte.
Częstotliwość zadeklarowanych dywidend nazywana jest okresem transakcji. Częstotliwość składanych odsetek na koncie jest nazywana kapitalizacją odsetek.
Aby rozwiązać problem o którymkolwiek z czterech elementów strategii, należy podać wartości dla pozostałych trzech elementów i wtedy masz możliwość zmiany wartości domyślnych dla okresów kapitalizacji i transakcji. Pamiętaj, że aby zmienić okres transakcji i kapitalizacji od ich rocznych wartości domyślnych trzeba przejść do trybu poleceń, naciskając klawisz CTRL, a następnie wywołać odpowiednie menu (patrz polecenie TPMENU i CPMENU) i dostosować okresy w menu.
Oto krótki opis każdej z czterech pozycji z menu aktualnej strategii akcje:
Present Value (Obecna wartość) - pokazuje, ile akcja obecnie jest warta.
Dividend Amount (Kwota dywidendy) - pokazuje jaką kwotę dywidendy powinieneś zapłacić.
Dividend Growth (Wzrost dywidendy) - przedstawia roczną stopę wzrostu twojej dywidendy.
Annual Interest (Roczne odsetki) - pokazuje jaka roczną stopę procentowa musisz uzyskać aby akcje miały określoną wartość bieżącą.
Przykład:
Sprawdźmy szybkość wzrostu dla wypłacanych dywidend przez udział w akcjach.
- Z menu strategii finansowej, wybierz STOCKS przesuwając kursor na 3 i naciskając klawisz CTRL.
- Z menu aktualnej strategii, wybierz DIVIDEND GROWTH przesuwając kursor na 2 i naciskając klawisz CTRL.
Rys. 12
|
- Na ekranie wartości wprowadź wartości jak z rysunku 12.
Po każdym wpisie wartości naciśnij klawisz RETURN a po wprowadzeniu ich wszystkich naciśnij klawisz CTRL. Teraz jesteś w trybie poleceń.
- Przed uruchomieniem przykładu, musisz zmienić wartości domyślne dla okresu kapitalizacji i transakcji, ponieważ nie chcesz użyć domyślnych rocznych okresów.
Rys. 13
|
- Napisz CPMENU aby wyświetlić menu okresu kapitalizacji.
- Przesuń kursor do pozycji kwartalny - QUARTERLY (4)..
- Naciśnij klawisz CTRL.
- W trybie polecenia napisz RUN by poznać rozwiązanie naszego problemu. Po wyświetleniu odpowiedzi, ekran będzie wyglądał jak na rysunku 13. Jeśli masz inną odpowiedź, należy sprawdzić każdy wpis wartości i terminy okresu kapitalizacji i transakcji, aby zobaczyć, gdzie występuje różnica.
Użyj tej strategii, aby odpowiedzieć na pytania dotyczące obligacji. Zakup obligacji polega na przekazaniu kapitału do firmy lub agencji rządowej, która wyemitowała obligacje. Kupujesz papiery wartościowe o wartości nominalnej, na przykład 5000 dolarów. Obligacje mają datę zakończenia, zwaną dojrzałością, w czasie których emitent obligacji płaci wartość nominalną w formie ryczałtu. Do dnia zapadalności, masz okresową płatność zwaną obligacją kuponową, która jest odsetkami od "pożyczki" dla emitenta obligacji. Proporcja pomiędzy liczba papierów wartościowych do ustalonej kwoty odsetek jest tobie płacona.
Częstotliwość płatności za papiery wartościowe jest okresem transakcji. Częstotliwość składanych odsetek na koncie jest nazywana kapitalizacją odsetek.
Aby rozwiązać problem o którymkolwiek z pięciu elementów strategii, należy podać wartości dla pozostałych czterech elementów i wtedy masz możliwość zmiany wartości domyślnych dla okresów kapitalizacji i transakcji. Pamiętaj, że aby zmienić okres transakcji i kapitalizacji od ich rocznych wartości domyślnych trzeba przejść do trybu poleceń, naciskając klawisz CTRL, a następnie wywołać odpowiednie menu (patrz polecenie TPMENU i CPMENU) i dostosować okresy w menu.
Oto krótki opis każdego z pięciu elementów z bieżącego menu strategii dla obligacji.
Maturity Value (Wartość wykupu) - pokazuje jaka będzie płacona kwota na koniec okresu (w terminie zapadalności).
Present Value (Obecna wartość) - pokazuje ile obecnie jest warta obligacja lub ile kosztuje.
Coupon Amount (Kwota obligacji kuponowej) - pokazuje jaka będzie płatność okresowa.
Number of Years (Liczba lat) - pokazuje ile upłynie lat, zanim dojdzie do zapłaty.
Yield to Maturity (Zysk do daty wykupu) - pokazuje jaką roczną stopę procentowa można zarobić od obligacji. Innymi słowy, jaki procent obligacji będzie zapłacony zanim dojrzeje do zapłaty ryczałtu lub wartości nominalnej obligacji.
Przykład:
Sprawdźmy zysk do daty wykupu (roczną stopę procentową) na obligacje za 1000 dolarów na 10 lat.
- Z menu strategii finansowej, wybierz BONDS przesuwając kursor na 4 i naciskając klawisz CTRL.
- Z menu aktualnej strategii, wybierz YIELD TO MATURITY przesuwając kursor na 4 i naciskając klawisz CTRL.
Rys. 14
|
- Na ekranie wartości wprowadź wartości jak z rysunku 14.
Po każdym wpisie wartości naciśnij klawisz RETURN a po wprowadzeniu ich wszystkich naciśnij klawisz CTRL. Teraz jesteś w trybie poleceń.
- Przed uruchomieniem przykładu, musisz zmienić wartości domyślne dla okresu kapitalizacji i transakcji, ponieważ nie chcesz użyć domyślnych rocznych okresów.
Rys. 15
|
- Napisz CPMENU aby wyświetlić menu okresu kapitalizacji.
- Przesuń kursor do pozycji kwartalny - QUARTERLY (4)..
- Naciśnij klawisz CTRL.
- W trybie polecenia napisz RUN by poznać rozwiązanie naszego problemu. Po wyświetleniu odpowiedzi, ekran będzie wyglądał jak na rysunku 15. Jeśli masz inną odpowiedź, należy sprawdzić każdy wpis wartości i terminy okresu kapitalizacji i transakcji, aby zobaczyć, gdzie występuje różnica.
Podczas korzystania z programu pracując nad pytaniem finansowym, zobaczysz jak szybko i łatwo twoje problemy zostaną rozwiązane. Jak zaczniesz korzystać z bardziej zaawansowanych funkcji tego programu, takich jak rejestry pamięci, ta instrukcja może służyć jako poradnik. Dodatek zawiera krótki opis każdego polecenia.
Tryb wprowadzania poleceń - napisz obok napisu CTRL.
FSMENU - wybór menu strategii finansowej.
CSMENU - wybór bieżącej funkcji strategii z menu.
EDIT - przejście do okna wartości.
CPMENU - wybór menu okresu kapitalizacji.
TPMENU - wybór menu okresu transakcji.
NEW - wyczyszczenie okna wartości.
C - usunięcie błędu po jego wystąpieniu.
PUT - zapis w rejestrach pamięci zawartości z okna wartości.
GET - odczyt rejestrów pamięci i zapis wartości w oknie wartości.
LDA - załadowanie pola ANS wartością z rejestru pamięci.
STA - zapisanie wartości pola ANS w rejestrze pamięci.
CALC - uruchomienie trybu kalkulatora. ( +, -, *, /, ↑)
RUN - rozwiązanie problemu finansowego.
PRINT - wydrukowanie zawartości ekranu na drukarce.
CLM - wyczyszczenie wszystkich rejestrów pamięci.
Tryb kalkulatora - napisz w oknie kalkulatora.
ANS - kopiuje wartość pola ANS na linię wartości.
S - zapisuje wartość pola ANS w rejestrze pamięci.
M - zapisuje wartość linii wartości w rejestrze pamięci.
R - odczytuje zawartość rejestru pamięci i umieszcza ją na linii wartości.
C - czyści okno kalkulatora.
D - odczytuje z rejestrów pamięci grupę wartości i umieszcza je w oknie kalkulatora.
Tryb okna wartości - napisz w oknie wartości.
R - ładuje wartość z rejestru pamięci do linii okna wartości.
ANS - kopiuje zawartość pola ANS na linie okna wartości.
C - czyści zawartość okna wartości.
D - Ładuje z rejestrów pamięci grupę wartości do okna wartości.
|
Reset
| |
|
Zakończenie pracy dowolnego programu w celu załadowania od nowa systemu operacyjnego.
Stosuje się go w przypadku zawieszenia komputera jak i wówczas gdy program lub gra uniemozliwia powrót do BASICa. | |
| | |
zamknij
|
LOAD
| |
|
Polecenie to służy do wczytania programu z taśmy lub dyskietki do pamięci komputera tak, aby móc z niego korzystać.
Wpisanie samego polecenia LOAD powoduje wczytanie z magnetofonu pierwszego napotkanego programu. Dodanie za tym
napisem nazwy programu ujętej w cudzysłów powoduje poszukiwanie programu o danej nazwie. Po nazwie można dodać
jeszcze przecinek i liczbę. Liczba ta określa numer urządzenia, z którego należy wczytywać program.
Jeżeli nie podano numeru urządzenia komputer przyjmuje domyślną wartość 1, oznaczającą magnetofon. Innym
urządzeniem zazwyczaj wykorzystywanym jest stacja dysków, której odpowiada numer 8.
LOAD Odczytuje pierwszy program z taśmy.
LOAD "HALO" Szuka na taśmie programu nazwanego HALO i jeśli go znajdzie, wczytuje go do pamięci.
LOAD A$ Szuka programu o nazwie określonej zmienną A$.
LOAD "HALO",8 Szuka programu nazwanego HALO na dyskietce.
LOAD "*",8 Wczytuje pierwszy program na dyskietce.
Jeżeli program (zazwyczaj w kodzie maszynowym) ma być wczytany w określone miejsce w pamięci należy dodać tzw.
parametr wtórny równy 1.
LOAD "K/M PROG",1,1 Wczytuje program z magnetofonu bez przemieszczania go w pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
SAVE
| |
|
Polecenie to zapisuje program znajdujący się w pamięci komputera na taśmę lub dyskietkę. Wpisanie tylko SAVE i naciśnięcie klawisza RETURN spowoduje zapisanie programu na taśmę. Komputer nie ma możliwości sprawdzenia co znajduje się na te taśmie; więc należy uważać aby nie skasować poprzednich programów.
Jeżeli za słowem SAVE podano nazwę programu ujętą w cudzysłów lub zmienną łańcuchową, komputer nada tę nazwę
zapisywanemu programowi, co ułatwi potem odnalezienie tego programu.
Za nazwą programu można podać numer urządzenia, na które program ma być zapisany oraz kolejny przecinek i paramet
wtórny. Wartość 1 parametru wtórnego oznacza, że zapisywany właśnie program będzie wczytywany w to samo miejsce w
pamięci, które zajmuje obecnie. Podanie liczby 2 powoduje zapisanie znacznika końca taśmy (End-Of-Tape marker). Gdy
podczas szukania innego programu komputer spotka ten znacznik poszukiwanie zostaje przerwane i pojawia się komunika
FILE NOT FOUND (programu nie znaleziono). Można też podać wartość 3 oznaczającą jednocześnie koniec taśmy i znacznik
wczytywania programu w to samo miejsce.
SAVE Zapisuje program bez nazwy na taśmę.
SAVE "HALO" Zapisuje na taśmę pod nazwę HALO.
SAVE A$ Zapisuje na taśmę pod nazwą określoną w A$.
SAVE "HALO",8 Zapisuje na dyskietkę.
SAVE "HALO",1 ,1 Zapisuje na taśmę pod nazwą HALO i z zaznaczeniem, że program będzie wczytywany w to samo miejsce pamięci.
SAVE "HALO",1,2 Zapisuje na taśmę pod nazwą HALO i ze znacznikiem końca taśmy.
SAVE "HALO",1,3 j/w z zaznaczeniem wczytywania w to samo miejsce w pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
VERIFY
| |
|
Polecenie to służy do sprawdzenia poprawności ostatniego zapisu programu. Porównuje ono zawartość wskazanego zapisu
z zawartością pamięci komputera.
VERIFY Porównuje z najbliższym programem na taśmie.
VERIFY "HALO" Szuka na taśmie programu HALO i porównuje go z pamięcią.
VERIFY "HALO",8 Szuka na dyskietce programu HALO i porównuje go z pamięcią.
Jeżeli pokaże się komunikat VERIFY ERROR, oznacza to błąd przy zapisie. Należy program zapisać ponownie. Błąd ten
powstanie też jeżeli po zapisie została zmieniona jakakolwiek linia programu lub komórka pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
DATA
| |
|
Po tej komendzie wypisane są dane, które będą odczytywane komendą READ. Dane te mogą być liczbami albo łańcuchami oddzielonymi od siebie przecinkami. Łańcuchy znaków nie muszą być ujęte w cudzysłów o ile nie zawierają
znaków spacji, przecinków lub dwukropków. Jeżeli nic nie jest wpisane między kolejnymi przecinkami komenda READ wczyta zero jako liczbę lub pusty łańcuch.
DATA 12, 17, "RAZ, DWA", 3.14, JANUSZ
| |
| | |
zamknij
|
POKE
| |
|
Po komendzie POKE zawsze następują dwa parametry. Pierwszy określa miejsce w pamięci (adres), natomiast drugi
wartość (0-255). Komenda POKE powoduje wpisanie w dane miejsce pamięci określonej wartości.
10 POKE 53281,0
20 S=4096*13
30 POKE S+29,8
| |
| | |
zamknij
|
READ
| |
|
Komenda READ przyporządkowuje kolejnym zmiennym dane pobrane z linii z komendą DATA. Należy zwrócić uwagę, aby
READ nie odczytał zmiennej znakowej, gdy oczekuje na liczbę, gdyż spowoduje to wystąpienie błędu.
| |
| | |
zamknij
|
RETURN
| |
|
Komenda ta działa w połączeniu z komendą GOSUB. Gdy program dojdzie do tej komendy, następna wykonana będzie
kolejna instrukcja po ostatnio realizowanej komendzie GOSUB. Jeżeli nie było przedtem komendy GOSUB pojawi się błąd
RETURN WITHOUT GOSUB ERROR.
| |
| | |
zamknij
|
TURBO
| |
|
Znacznie szybszy system odczytu lub zapisu pozwalający na zmieszczenie większej ilości danych na kasecie.
| |
| | |
zamknij
|
ROM-BIT przedstawia Black Box V9
| |
|
| |
| | |
zamknij
|
RUN
| |
|
Polecenie to powoduje wykonywanie programu znajdującego się w pamięci. Jeżeli po tym poleceniu nie wpisano żadnego
numeru linii program rozpocznie się od linii o najniższym numerze. Podanie numeru powoduje rozpoczęcie programu od
wskazanej linii.
RUN Rozpoczyna wykonywanie programu od pierwszej linii.
RUN 50 Rozpoczyna wykonywanie programu od linii 50
RUN X Pokaże się napis UNDEF'D STATEMENT ERROR. Należy zawsze podać liczbę określającą numer linii, a
nie zmienną.
| |
| | |
zamknij
|
SYS
| |
|
Po komendzie SYS należy podać liczbę lub wyrażenie z zakresu od 0 do 65535. Jest to wywołanie programu napisanego w
kodzie maszynowym. Od funkcji USR różni się tym, że nie pozwala na przekazywanie parametrów.
| |
| | |
zamknij
|
REM
| |
|
Komenda REM służy do umieszczania w tekście programu komentarzy odnośnie danej linii, czy też całego programu.
Można po tej komendzie wpisać dowolny ciąg znaków. Wszystkie znaki znajdujące się za komendą REM są ignorowane przez komputer.
Uwaga: Ignorowany jest także dwukropek, tak więc za tą komendą nie można już dodać w tej linii żadnej innej komendy.
| |
| | |
zamknij
|
GOTO lub GO TO
| |
|
Napotkanie przez program komendy GOTO powoduje przejście do linii programu oznaczonej liczbę po tej komendzie.
| |
| | |
zamknij
|
GOSUB
| |
|
Komenda ta działa podobnie jak komenda GOTO, z tym, że komputer pamięta numer linii, w którym ona wystąpiła. Jeżeli
napotkana potem będzie komenda RETURN, program powróci do następnej instrukcji po GOSUB. Komenda ta jest przydatna
gdy chce się z różnych miejsc w programie wywoływać ten sam ciąg instrukcji.
10 GOSUB 100: PRINT "PIERWSZY RAZ"
20 GOSUB 100: PRINT "DRUGI RAZ"
30 END
100 PRINT "ALA MA ASA":RETURN
| |
| | |
zamknij
|
OPEN
| |
|
Komenda OPEN pozwala C 64 na dostęp do urzadzeń jakimi są: stacja dysków, drukarka czy nawet ekran. Po słowie OPEN należy podać liczbę (0-255), określającą numer otwieranego zbioru, oraz numer urządzenia.
Numery urządzeń:
- Klawiatura
- Magnetofon
- Ekran
- Drukarka
- Dysk
Po numerze urzadzenia czasem należy podać tzw. parametr wtórny. W przypadku stacji dysków numer ten określa, który
kanał ma być wykorzystany do przesyłania danych. W przypadku drukarki określa dodatkowe parametry druku np. pismo
powiększone.
OPEN 1,0 Otwiera dostęp do ekranu
OPEN 2,8,2,"D" Otwiera do czytania zbiór D na dysku
OPEN 3,4 Otwiera dostęp do drukarki
OPEN 15,8,15 Otwiera kanał poleceń dla dysku.
Więcej informacji na temat obsługi zbiorów znajduje się w instrukcji obsługi Commodore 64 w Dodatku S.
| |
| | |
zamknij
|
PRINT
| |
|
Komenda PRINT jest jedną z pierwszych komend, które poznaje się podczas nauki języka BASIC. Za komendą PRINT
mogą znajdować się:
- łańcuch znaków ujęty w cudzysłów,
- nazwa zmiennej,
- funkcja lub wyrażenie matematyczne,
- znak formatujący wydruk.
Znaki formatujące wydruk to przecinek (,) lub średnik (;). Przecinek powoduje wyświetlenie napisu w najbliższej z czterech stref o szerokości 10 znaków, natomiast średnik powoduje wyświetlenie napisu bezpośrednio za poprzednim. Każdy z tych znaków może znajdować się na końcu linii. Ma on wtedy wpływ na następną komendę PRINT w programie.
10 PRINT "HALO"
20 PRINT "HALO" A$
30 PRINT A+B
40 PRINT J;
50 PRINT A,B,C,SIN(D)
Patrz także: funkcje POS, SPC, TAB.
| |
| | |
zamknij
|
PRINT#
| |
|
Istnieje kilka różnic między PRINT a PRINT#. Po komendzie PRINT# występuje numer określający zbiór, do którego mają
być zapisywane dane. Zbiór, do którego chce się coś zapisać musi być przedtem otwarty komendą OPEN. Przecinek i średnik mają taki sam efekt jak przy komendzie PRINT. Niektóre urządzenia mogą nie interpretować odpowiednio funkcji TAB i SPC.
10 PRINT#1, "WARTOSCI DANYCH:";A%,B1,C$
| |
| | |
zamknij
|
NEW
| |
|
Polecenie to usuwa z pamięci program i wszystkie zmienne, które były używane. Program przepadnie jeżeli nie był zapisany poleceniem SAVE. NALEŻY BYĆ OSTROŻNYM GDY UŻYWA SIĘ TEGO POLECENIA.
NEW może być użyte także jako komenda w linii programu. Gdy program dochodzi do linii zawierającej tę komendę, zostaje usunięty z pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
CLR
| |
|
Komenda ta usuwa z pamięci komputera wszystkie zmienne, a pozostawia tylko program. Komenda ta jest wykonywana
automatycznie po wydaniu polecenia RUN.
| |
| | |
zamknij
|
LIST
| |
|
Polecenie LIST pozwala na obejrzenie linii programu BASIC znajdujących się w pamięci komputera. Można przeglądać cały program lub jego wybrany fragment.
LIST Pokazuje cały program.
LIST 10 - Pokazuje linie od 10 do końca.
LIST 10 Pokazuje tylko linię 10.
LIST - 10 Pokazuje linie od początku do linii 10.
LIST 10 - 20 Pokazuje linie od 10 do 20.
| |
| | |
zamknij
|
IF ... THEN
| |
|
Komenda ta pozwala wykonać jakieś działanie jeżeli spełniony jest warunek określony po słowie IF. Może to być dowolna komenda języka BASIC. Warunek może być porównaniem dwóch wyrażeń (porównanie operatorami = < > <= >= <>), lub pojedynczym wyrażeniem matematycznym. W drugim przypadku warunek jest spełniony gdy wyrażenie jest różne od zera. Można łączyć kilka warunków operatorami AND i OR lub stosować negację NOT.
IF X>10 THEN END
IF Y THEN PRINT "Y JEST ROZNE OD ZERA"
IF NOT Z AND (X>7) THEN 30
Podanie samej liczby po THEN w ostatnim przypadku jest równoznaczne z komendš GOTO 30.
| |
| | |
zamknij
|
FINAL III - PULL-DOWN MENU - DESKTOP
| |
|
| |
| | |
zamknij
|
FINAL III - PULL-DOWN MENU - BASIC
| |
|
| |
| | |
zamknij
|