Mam do sprzedania SD-BOX za 350 zł. Jesteś zainteresowany, to skontaktuj się. |
SD-BOX v2.3/SD-BOX v1.22/SD-BOX MINI v1.22
SD-BOX to urządzenie łączące w sobie SD2IEC oraz cartridge, zaś SD-BOX MINI to cartridge wymagający dodatkowego urządzenia w postaci stacji dysków lub SD2IEC. Dzięki tym urządzeniom w łatwy i znacznie szybszy sposób skorzystasz z ich możliwości. A pozwalają one na:
- przeglądanie zawartości dyskietki lub karty SD
- kopiowania plików o długości do 202 bloków rozpoczynających się od adresu 2048
- z kasety na kasetę wraz z buforem magnetofonu (umożliwia skopiowanie zabezpieczonych nagrań Micruscopy, Tape Protector v1.5, Copy error i innych)
- z kasety na dyskietkę zabezpieczonych nagrań z możliwością usunięcia zabezpieczenia (Micruscopy 1 - 3 oraz Tape Protector v1.5) lub w formacie do uruchomienia wraz z zabezpieczeniem
- z dyskietki na kasetę do 99 wybranych plików
- kopiowanie plików rozpoczynających się od dowolnego adresu z dyskietki na dyskietkę (także w obrębie tego samego urządzenia)
- odwrócenie zaznaczania pierwszych 99 elementów
- usuwanie zaznaczonych plików
- wybór urządzenia z którego będziemy korzystać (1, 8-11)
- wybór urządzenia zapisu spośród dostępnych (1, 8-11)
- programową zmianę numeru urządzenia dla stacji dysków lub SD2IEC
- weryfikację zapisanych plików na kasecie
- formatowanie dyskietek (stacja 1541, 1571 w trybie pracy 1541, 1581) i obrazów dyskietek dla SD2IEC (D64, D71, D81, DNP)
- możliwość zatrzymania procesu ładowania lub weryfikacji z kasety podczas szukania, wyświetlenia informacji lub podczas samego wczytywania
- zmianę nazwy zapisywanego programu w przypadku gdy istnieje już plik o takiej nazwie (tylko dyskietka)
- powtórny zapis w przypadku niepowodzenia na kasecie lub dyskietce
- uruchomienie załadowanego pliku z kasety lub dyskietki, także z autostartem
- szybkie przełączanie urządzeń do odczytu lub bezpośrednie wybranie numeru urządzenia zapisu
- szybki odczyt katalogu dyskietki dla SD2IEC na dowolnym KERNALu
- odtwarzanie plików muzycznych w formacie SID (PSID lub RSID)
- wybór z listy pliku obrazu zmiany dyskietek
Dodatkowe zalety to:
- schematy kolorystyczne
- kolorowe paski dla magnetofonu podczas odczytu lub zapisu
- inteligentne jednosekundowe odczekiwanie po wciśnięciu klawiszy Play lub Play&Record
- turbo FC3 dla stacji 1541/1570/1571
- odczyt/zapis kasety z szybkością 10x - Turbo 250 lub normalnym
- menu w języku polskim i angielskim
- obslugę menu za pomocą joysticka lub klawiatury
- system diagnostyczny
Cartridge należy włożyć do gniazda EXPANSION PORT znajdującego się na tylnej ściance obudowy naklejką do góry, oraz podłączyć przewód do gniazda SERIAL w komputerze lub do stacji dysków dla SD-BOX'a, gdy używasz SD-BOX MINI połaczyć kablem sygnałowym dodatkowe urządzenia w postaci stacji dysków lub drukarki z gniazdem SERIAL. Opisywane czynności należy wykonywać przy wyłączonym zasilaniu komputera (przełącznik ustawiony w pozycji 0). Niezastosowanie się do tych zaleceń może uszkodzić urządzenie lub komputer.
Po włączeniu zasilania ukaże się nam logo a po chwili w zależności od wersji językowej (polskiej lub angielskiej) pojawi się okno SCANING - Skanowanie wyszukujące podłączone stacje dysków, włączając w to SD2IEC.
Zostanie wybrana pierwsza znaleziona stacja dysków lub przy jej braku magnetofon. W przypadku użycia szyny szeregowej w momencie wyszukiwania podłączonych stacji dysków pojawi się komunikat PLEASE WAIT - Proszę czekać wraz z pakiem postępu. Jeśli po 10 sekundach szyna szeregowa nie zostanie zwolniona, zostanie automatycznie wybrany magnetofon.
Wyświetlone menu poinformuje Cię o dostępnych opcjach dla wybranego urządzenia, a jego numer zostanie zaznaczony kolorem zielonym w prawym górnym rogu ekranu. Kolor wybranego urządzenia jest uzależniony od schematu kolorystycznego.
Aby poruszać się po menu należy skorzystać z klawiszy strzałek CRSR oraz klawisza RETURN do zatwierdzenia wybranej opcji lub użyć joysticka i potwierdzić przyciskiem FIRE.
Po naciśnięciu przycisku RESET nastąpi sprawdzenie czy jest dostępne ostatnio wybrane urządzenie. Gdy nie zostanie ono znalezione zostanie wybrana pierwsza dostępna stacja dysków lub magnetofon. W sytuacji odczytania zawartości dyskietki lub karty SD, na numerze urządzenia, które jest oznaczone jako dostępne, jednak zostało wcześniej wyłączone, zostaną wyświetlone podłączone urządzenia (stacje dysków) wraz z tytułem okienka SELECT AN AVAILABLE DEVICE - Wybierz dostępne urządzenie. Ponowne zresetowanie nie spowoduje automatycznego wybrania urządzenia. Dostępne są następujące urządzenia:
1 - DATASSETTE - czyli magnetofon kasetowy,
8 - 11 - stacja dysków.
Brak urządzenia sygnalizowany jest komunikatem DEVICE NOT FOUND - Urządzenie nie znalezione - bezpośrednio po jego numerze. Aby wybrać magnetofon lub stację dysków ustaw pasek na wybranym urządzeniu, naciśnij RETURN lub skorzystaj z joysticka. Po jego wybraniu, numer urządzenia zostanie zapamiętany, dzięki czemu nie trzeba go ponownie wybierać po zrestartowaniu komputera.
Na dole okienka są jeszcze 2 opcje:
REFRESH - Odśwież - czyli ponowne sprawdzenie i wyświetlenie znalezionych urządzeń,
CANCEL - Anuluj - czyli powrót do wcześniejszego menu. Jest to możliwe tylko gdy ostatnio wybrane urządzenie jest dostępne.
W prawym górnym rogu ekranu są wyświetlone:
dostępne urządzenia kolorem białym,
wybrane aktualnie urządzenie do odczytu kolorem zielonym,
wybrane aktualnie urządzenie do zapisu kolorem czerwonym,
wybrane aktualnie urządzenie do odczytu i zapisu kolorem pomarańczowym,
niedostępne urządzenia są ukryte.
Aby zmienić urządzenie do odczytu na inne (np. magnetofon na stację dysków) wystarczy nacisnąć jego numer:
1 - DATASSETTE - czyli magnetofon kasetowy,
8, 9, 0, + - dla stacji dysków 8 - 11.
Podczas wykonywania zmiany zostanie sprawdzona dostępność wybranego urządzenia i gdy nie jest ono dostępne należy ponownie wybrać jedno z urządzeń, tak jak to opisano w rozdziale 2.1.
Istnieje też możliwość zmiany numeru urządzenia do odczytu na numer niedostępny, tylko wtedy gdy przypisane do niego urządzenie jest podłączone i wcześniej zostało włączone.
W przypadku zaznaczenia plików do skopiowania, zostanie wyświetlony komunikat X FILE(S) MARKED. DO YOU WANT TO REFRESH? - Zaznaczono x plików. Czy chcesz odświeżyć? - gdy obecnie wybrany numer urządzenia ma identyczny numer jak ten na który ma zostać zmieniamy i jest to jedna ze stacji dysków
lub X FILE(S) MARKED. DO YOU WANT TO CHANGE DEVICE? - Zaznaczono x plików. Czy chcesz zmienić urządzenie? - gdy wybrany numer różni się od obecnie wybranego.
Te komunikaty pojawiają się gdy urządzenie na które chcemy zmienić jest dostępne lub wybierzemy jakiś katalog, obraz dyskietki (D64, D71, D81, DNP) lub plik M2I.
Wybór urządzenia do zapisu nie umożliwia sprawdzenia dostępności nieaktywnych numerów poszczególnych urządzeń. Zmianę lub ich wybór dokonuje się poprzez naciśnięcie odpowidniej kombinacji klawiszy:
SHIFT + 1 - DATASSETTE - czyli magnetofon kasetowy,
SHIFT + 8, 9, + - dla stacji dysków 8, 9 oraz 11,
CTRL + 0 - dla stacji dysków o numerze 10.
Pozwala na o wiele mniej możliwości niż stacja dysków. Po jego wybraniu z prawej strony pojawi się informacja o dostępnych możliwościach, numer wybranego urządzenia - DEVICE - Urządzenie oraz Tryb odczytu - MODE.
Menu magnetofonu zawiera następujące opcje:
F1 - LOAD - Wczytaj
Umożliwia to wczytanie programów/gier (także zabezpieczonych). Obsługiwany jest najpopularniejszy format zapisu danych skracający 10-cio krotnie czas odczytu danych - Turbo 250. Wybór trybu odczytu (TURBO/NORMAL) zmienia się klawiszem 2.
Naciśnij klawisz funkcyjny F1 i po otrzymaniu komunikatu LOADING - PRESS PLAY ON TAPE - Wczytywanie - Naciśnij klawisz PLAY - umieść w magnetofonie kasetę z nagraniem i naciśnij klawisz PLAY.
Nastąpi wyszukiwanie programu o czym informują kolorowe czerwono-czarne paski dla trybu TURBO lub czarno-niebieskie paski dla trybu NORMAL. Po jego znalezieniu otrzymasz informacje o:
FOUND - nazwie programu,
START ADDRESS - adresie początku,
END ADDRESS - adresie końca,
HEADERTYPE - nagłówku.
BUFFER - statusie odczytu bufora magnetofonu - OK lub LOAD ERROR - Błąd odczytu,
PROTECTED - Ochrona - rodzaju znalezionego zabezpieczenia,
VERIFYING - weryfikacji znalezionego pliku - YES - Tak lub NO - Nie.
Nagłówek może przyjmować dla trybu TURBO wartości 1, 2 lub 4 w zależności od sposobu nagrania oraz dla trybu NORMAL wartości 1 lub 3. Wartość 1 oznacza ładowanie programów od początku pamięci (zwykle jej początek wynosi 2049), natomiast 2 lub 3 oznacza wczytanie pod określony adres wyświetlony w okienku. Nagłówek typu 4 oznacza odczyt w systemie SD-BOX Turbo. Błąd odczytu bufora magnetofonu oznacza jego niekompletne załadowanie. Może się to przyczynić do błędnego działania zabezpieczonych nagrań. W polu rodzaju znalezionego zabezpieczenia mogą pojawić się następujące komunikaty:
NONE - Brak - plik nie posiada zabezpieczenia (kolor zielony) lub prawdopodobnie nie posiada zabezpieczenia (kolor pomarańczowy),
Micruscopy 1 - 3, Tape Protector v1.5 - nagranie zabezpieczone jedną z wymienionych metod,
UNKNOWN - Nieznana - nagranie jest zabezpieczone nieznana metodą.
Ostatni z komunikatów nie zawsze musi oznaczać zabezpieczenia, choć powinien to sugerować ten napis, gdyż czasem może wystąpić błąd podczas odczytu bufora magnetofonu.
Tylko podczas weryfikacji zostaje umieszczona informacja, czy znalezione nagranie jest dokładnie tym, które ma zostać poddane sprawdzeniu poprawności danych po nagraniu.
Po wyświetleniu informacji o znalezionym pliku możesz otrzymać komunikat WARNING - INCORRECT INITIAL ADDRESS - Niewłaściwy adres poczatkowy.
Dzieje się tak, gdy wynosi on mniej niż 512 dla trybu NORMAL lub 768 dla trybu TURBO lub komunikat WARNING - FILE TOO LARGE - Plik za duży.
Ten komunikat oznacza za duży rozmiar wczytanego pliku. Maksymalny rozmiar wynosi 52070 bajtów. Dodatkowo pola wskazujące adres początku lub końca będą w kolorze czerwonym.
Aby wczytać nagranie naciśnij klawisz SPACE lub odczekaj około 10 sekund. Podczas wczytywania, wyszukiwania lub wyświetlenia informacji istnieje możliwość jego przerwania za pomocą klawisza RUN/STOP, co sygnalizowane jest komunikatem WARNING - LOADING ABORTED - Ostrzeżenie - Przerwano odczyt.
Samo wczytywanie charakteryzuje się zmiennymi kolorowymi paskami. Po pomyślnym załadowaniu otrzymasz komunikat RUNNING - PRESS STOP ON TAPE - Uruchamianie - Nacisnij klawisz STOP - w magnetofonie.
Stosowane jest to w celu dłuższej żywotności nośnika. Dłuższe pozostawienie w jednej pozycji zagiętej taśmy może w przyszłości uniemożliwić poprawny odczyt nagrania. Po wykonaniu tej czynności nastąpi próba uruchomienia wczytanych danych.
Może się zdarzyć, że nagranie jest skasowane lub nienagrane w całości. Spowoduje to zatrzymanie ładowania oraz poinformowanie o błędzie odczytu - WARNING - LOAD ERROR - Ostrzeżenie - Błąd odczytu.
Problem ten może wynikać z niewłaściwego ustawienia skosu głowicy (patrz klawisz F5).
F3 - COPYING - Kopiowanie
Umożliwia zrobienie kopii zapasowej nagrania na innej kasecie lub dyskietce. Menu umożliwia kopiowanie z kasety na dyskietkę lub kasetę z weryfikacją lub bez. Szczegółowe postępowanie zostało opisane w rozdziale 6.
F5 - HEAD FIT - Ustawianie głowicy
Ten program służy do poprawnego ustawienia skosu głowicy. Należy wcisnąć klawisz PLAY w magnetofonie, włożyć wkrętak w otwór umiejscowiony tuż nad klawiszami magnetofonu i tak nim kręcić aby widoczne paski były jak najcieńsze oraz równe. Falowanie pasków oznacza błędny przesuw taśmy podczas odczytu lub wcześniejszego nagrania. Może to się wiązać z wymianą paska napędowego. Istnieje możliwość wyboru systemu:
F1 - normalny.
F3 - w TURBO.
Po dokonaniu tej czynności widoczne paski powinny mieścić się w sektorach. Klawisz RETURN powraca do menu magnetofonu.
F6 - INFO
Wyświetlenie informacji o wersji i autorze urządzenia.
F7 - GAMES - Gry
Wyświetlenie listy dodatkowych gier znajdujących się na cartridge'u.
F8 - BASIC
Wyjście do BASIC'a. Cartridge zostaje odłączony i powrót do niego jest możliwy jedynie poprzez naciśnięcie przycisku RESET.
← - CHANGE DEVICE - Zmień urządzenie
Pozwala na zmianę bieżącego urządzenia na inne, spośród dostępnych. Po wyświetleniu planszy z dostępnymi urządzeniami, zostanie podświetlone i zaznaczone pole aktualnie używanego urządzenia, pod warunkiem, że zostanie znalezione. Zasada postępowania jest taka sama jak to opisano w rozdziale 2.1.
@ - OPTIONS - Opcje
CHANGE LANGUAGE - Zmień język - umożliwia zmienę języka z polskiego na angielski lub na odwrót. Zmiana języka następuje po wybraniu tej opcji a po opuszczeniu tego menu, innego podmenu lub po naciśnięciu przycisku RESET nastąpi wyświetlenie menu głównego w wybranym języku.
TEST - pozwala na dokładne przetestowanie podstawowych peryferii komputera. Szczegóły postępowania są opisane w rozdziale 8.
THEMES - Kompozycje - umożliwia zmianę schematu kolorystycznego. Szczegóły postępowania opisano w kolejnym rozdziale.
BACK - Wstecz - powraca do menu głównego magnetofonu.
|
Po wyborze urządzenia 8-11 nastąpi próba odczytu zawartości katalogu dyskietki. Podczas odczytu zostaną wyświetlone znajdujące się tam tytuły wraz z ich rodzajem, nazwą dyskietki i jej identyfikatorem. Rodzaj wszystkich plików, których rozmiar ma 0 bajtów zostanie oznaczony kolorem czerwonym, natomiast plików tylko do odczytu za pomocą małych liter. Z prawej strony pojawią się następujące informacje:
SIZE - Rozmiar - rozmiar zaznaczonych plików do skopiowania w blokach.
MARKED - Zaznaczono - ilość zaznaczonych plików do skopiowania.
DEVICE - Urządzenie - rodzaj urządzenia (1541/1571/1581/SD2IEC)
BLOCKS - Bloków - rozmiar wybranego elementu.
ELEMENT - numer wybranego elementu.
FREE BLOCKS - Wolne bloki - ilość wolnego miejsca na dyskietce, obrazie dyskietki lub karcie SD.
Podczas odczytu katalogu dyskietki mogą pojawić się komunikaty błędów NO DISK/NO SD CARD - Brak dyskietki/Brak karty SD lub READ ERROR - Błąd odczytu. Ostatni z nich oznacza błędny odczyt katalogu dyskietki, można ponowić próbę odczytu poprzez wybranie REFRESH - Odśwież klawiszem funkcyjnym F5 lub zmianą urządzenia na obecnie wybrane. Jeśli aktualnie wybrane urządzenie nie będzie dostępne, zostanie wyświetlone menu z listą dostępnych urządzeń.
Poruszanie się po liście elementów dyskietki odbywa się tak jak wszędzie za pomocą klawiszy strzałek CRSR lub joysticka. Naciśnięcie klawiszy strzałek wraz z klawiszem SHIFT powoduje wybranie pierwszego lub ostatniego elementu, natomiast klawisze . i , przewijają listę tytułów o jedną stronę w odpowiednim kierunku. Aby uruchomić wybrany program podświetl jego nazwę i naciśnij klawisz RETURN lub FIRE. Teraz w zależności od KERNALa nastąpi ładowanie. W przypadku standardowego szybkość ta jest zwiększona do 15 razy. Uruchamiać można jedynie pliki z rozszerzeniem PRG, których długość nie przekracza 202 bloków oraz tych z autostartem. Jeśli w międzyczasie została wyjęta, zmieniona dyskietka lub wyłączona stacja dysków to pojawi się komunikat FILE NOT FOUND - Pliku nie znaleziono. Utrata komunikacji ze stacją dysków wyświetli komunikat DEVICE NOT FOUND - Brak urządzenia. Po wybraniu OK wyświetli się menu z dostępnymi urządzeniami.
Oprócz rozszerzenia PRG istnieją inne oznaczone jako:
SEQ - plik sekwencyjny.
REL - plik relatywny.
USR - plik użytkowy.
DEL - plik skasowany.
CBM - katalog dyskietki stacji 1581 lub obrazu D81
Jeśli katalog został wyświetlony z SD2IEC mogą pojawić się następujące rozszerzenia:
DIR - podkatalog.
D64 - obraz dyskietki stacji 1541 o pojemności 664 bloków
D71 - obraz dyskietki stacji 1571 o pojemności 1328 bloków
D81 - obraz dyskietki stacji 1581 o pojemności 3160 bloków, może posiadać katalogi - CBM
DNP - obraz o pojemności od 477 do 65245 bloków umożliwiający tworzenie dodatkowych katalogów
LST - plik zawierający listę obrazów dyskietek
M2I - specjalny format dyskietki tylko do odczytu o nieograniczonej długości
SID - najpopularniejszy format muzyczny dla C64 umożliwiający odgrywanie zapisanych w nim utworów
Wybranie pierwszego elementu powoduje wyjście o jeden poziom do góry (działa tylko na SD2IEC) i odświeżenie listy plików katalogu dyskietki. W przypadku utraty komunikacji z bieżącym urządzeniem zostaniesz poproszony o zmianę urządzenia.
Menu stacji dysków oferuje:
F3 - COPYING - Kopiowanie
Umożliwia zrobienie kopii zapasowej plików dyskietki. Menu umożliwia kopiowanie z dyskietki na dyskietkę lub kasetę z weryfikacją lub bez. Szczegółowe postępowanie zostało opisane w rozdziale 6.
F5 - REFRESH - Odśwież
Służy do ponownego wylistowania katalogu dyskietki. Jeśli został zaznaczony jakiś plik do skopiowania, zostanie wyświetlony komunikat X FILE(S) MARKED. DO YOU WANT TO REFRESH? - Zaznaczono x plików. Czy chcesz odświeżyć?
Taki sam komunikat pojawia się, gdy wybierzemy jakiś katalog, obraz dyskietki (D64, D71, D81, DNP) lub plik M2I.
F6 - INFO
Wyświetlenie informacji o wersji i autorze urządzenia.
F7 - GAMES - Gry
Wyświetlenie listy dodatkowych gier znajdujących się na cartridge'u.
F8 - BASIC
Wyjście do BASIC'a. Cartridge zostaje odłączony i powrót do niego jest możliwy jedynie poprzez naciśnięcie przycisku RESET.
← - CHANGE DEVICE - Zmień urządzenie
Pozwala na zmianę bieżącego urządzenia na inne, spośród dostępnych. Po wyświetleniu planszy z dostępnymi urządzeniami, zostanie podświetlone i zaznaczone pole aktualnie używanego urządzenia, pod warunkiem, że zostanie znalezione. Zasada postępowania jest taka sama jak to opisano w rozdziale 2.1.
SPACE - MARK/UNMARK - Zaznacz/Odznacz
Dodaje lub usuwa z listy pliki PRG do skopiowania. Po dodaniu elementu do listy wskaźnik zostanie automatycznie przesunięty na kolejną pozycję o ile będzie to możliwe. Maksymalnie można dodać 99 pozycji.
*
Zaznacza lub odwraca zaznaczenie do 99 elementów.
|
Urządzenie emulujące w pewnym stopniu stację dysków. Pozwala na odczyt i zapis plików bezpośrednio na karcie SD jak i na obrazach dyskietek. Do szybkiej zmiany obrazów dyskietek służą 2 przyciski umiejscowione z lewej strony cartridge'a. Podczas odczytu świeci zielona dioda LED, zapisu - czerwona i zielona, natomiast błąd sygnalizowany jest ciągłym miganiem czerwonej.
Włączenie trybu przełączania dyskietek wymaga naciśnięcie jednego z dwóch przycisków (PREV NEXT), pod warunkiem, że w bieżącym katalogu znajduje się plik AUTOSWAP.LST.
Aby dokonać zmiany dyskietki wystarczy nacisnąć jeden z przycisków znajdujących się po lewej stronie obudowy SD-BOX'a. Za pierwszym razem zostanie wybrana pierwsza dyskietka, bez względu którym przycisk naciśniemy. Zmiana dyskietki sygnalizowana jest mignięciem diody. Naciskanie tego samego przycisku powoduje przełączanie kolejnych dyskietek w kółko. Może się okazać, że nie wiemy która dyskietka jest obecnie wybrana, w takim przypadku aby powrócić na pierwszą należy nacisnąć jednocześnie dwa przyciski.
- Utwórz nowy plik o nazwie AUTOSWAP.LST i otwórz go w dowolnym edytorze tekstowym.
- Wpisz nazwy plików obrazów dyskietek, jedna nazwa w jednym wierszu.
- Zapisz plik.
Przykład:
Barbarian2-1.d64
Barbarian2-2.d64
Nazwy nie powinny zawierać przerw oraz nie powinny być dłuższe niż 16 znaków wraz z rozszerzeniem.
Czasem zachodzi potrzeba korzystania tylko z jednej stacji dysków. Nie zawsze zmiana numeru SD2IEC na inne, gdy korzystasz z dodatkowej stacji dysków rozwiązuje problem konfliktów pewnych fastloaderów. Jedynym sposobem pozbycia się tego problemu jest sprzętowe wyłączenie SD2IEC. Aby to zrobić naciśnij i przytrzymaj przez około 3 sekundy przycisk NEXT i puść go, gdy dioda LED zaświeci się na czerwono. Przywrócenie normalnego działania SD2IEC wymaga wykonania ponownego przytrzymania przez około 3 sekundy przycisk NEXT i puszczenia go gdy dioda LED zgaśnie.
Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone menu kopiowania lub zostaniesz poproszony o wskazanie urządzenia zapisu - SELECT TARGET DEVICE - Wybierz urządzenie docelowe, tylko gdy urządzenie docelowe nie jest wybrane.
Podczas kopiowania lub przed wyborem urządzenia do zapisu może pojawić się komunikat PLEASE WAIT - Proszę czekać z opcją ABORT - Przerwij oznaczającej anulowanie wybranej operacji.
Menu zawiera następujące opcje:
BEGIN COPYING - Rozpocznij - rozpoczęcie kopiowania.
TARGET DEVICE - Urządzenie docelowe - numer urządzenia na które będą zapisywane pliki. Można je zmienić tą opcją.
VERIFY - Weryfikuj - ta opcja działa jedynie dla magnetofonu i umożliwia sprawdzenie poprawności zapisu.
UNLOCK - Odblokuj - próba usunięcia zabezpieczenia po poprawnym odczycie z kasety.
TURBO 250/SD-BOX TURBO/NORMAL - zapisz z 10-cio krotną lub normalną szybkością na kasecie.
CHANGE DISK - Zmień dyskietkę - sprzętowa zmiana dyskietki na kolejną, działa tylko na SD2IEC w cartridge'u.
BACK - Wstecz - powrót do menu głównego wybranego urządzenia. W przypadku stacji dysków lista plików zostanie odświeżona.
Na kasetę można skopiować wszystkie pliki, których adres startowy wynosi 512 dla trybu NORMAL lub 768 dla trybu TURBO lub jest od niego większy oraz rozmiar pliku nie przekracza 202 bloków. Przy kopiowaniu na dyskietkę adres startowy nie ma znaczenia a jedynie rozmiar pliku. Po naciśnięciu klawisza F3 z menu dyskietki może pojawić się komunikat błędu - WARNING - NOT FILES MARKED - Nie zaznaczono plików - gdy nie zaznaczono żadnego pliku do skopiowania.
Aby zaznaczyć lub odznaczyć plik użyj klawisza SPACE. Opcja UNLOCK - Odblokuj - działa tylko podczas kopiowania z kasety na dyskietkę.
Przed rozpoczęciem kopiowania upewnij się czy nośnik nie posiada ochrony przed zapisem.
Z kasety na kasetę możemy skopiować także zabezpieczone programy MICRUS COPY, TAPE PROTECTOR V1.5, !COPY ERROR, gdyż jest to idealna kopia wraz buforem magnetofonu. Kopiowanie działa na dowolnym KERNALu, nawet takim pozbawionym opcji wczytania w trybie normalnym.
Przed wybraniem tej opcji możesz zaznaczyć VERIFY - Weryfikuj - czyli sprawdzenie poprawności nagrania, działa ono tylko przy zapisie na kasetę.
Po wybraniu tej opcji zostaniesz poinformowany o rozpoczęciu kopiowania oraz poproszony o włożenie kasety źródłowej i naciśnięciu klawisza PLAY w magnetofonie - COPYING - INSERT THE SOURCE TAPE AND PRESS PLAY ON TAPE.
Po pomyślnym załadowaniu nagrania naciśnij STOP w magnetofonie - PRESS STOP ON TAPE
i w zależności od ustawienia opcji weryfikacji, pojawi się komunikat
- INSERT THE TARGET TAPE AND RESET COUNTER, PRESS RECORD&PLAY ON TAPE - Włóż kasetę docelowa i zresetuj licznik, naciśnij klawisze RECORD&PLAY - w magnetofonie dla opcji z weryfikacją
- lub INSERT THE TARGET TAPE AND PRESS RECORD&PLAY ON TAPE - Włóż kasetę docelowa i naciśnij klawisze RECORD&PLAY - w magnetofonie bez opcji weryfikacji.
Naciśnięcie klawisza RUN/STOP wyświetli komunikat o niekompletnym dokonaniu procesu nagrania wraz z opcją jego ewentualnego powtórzenia - SAVING INCOMPLETE - DO YOU WANT TO SAVE AGAIN? - Zapis niekompletny - Chcesz zapisać ponownie?
Wybranie YES - Tak powoduje wyświetlenie poprzedniego komunikatu, natomiast NO - Nie informuje o przerwaniu kopiowania przez użytkownika - SAVING ABORTED.
Podczas nagrywania widać czarno-niebieskie paski. Program uznaje dokonanie całkowitego nagrania, gdy po jego zakończeniu wciśnięte są klawisze RECORD&PLAY. W przeciwnym wypadku otrzymamy komunikat o niekompletnym zapisie. Po zakończeniu zapisu naciśnij klawisz STOP - PRESS STOP ON TAPE - w magnetofonie i po tym zostaniesz poproszony o włożenie kasety źródłowej itd.
Wybierając opcję a z weryfikacją, zostaniesz poproszony o przewinięcie kasety do pozycji licznika 000 i naciśnięciu PLAY - VERIFYING - REVIND TAPE TO 000 AND PRESS PLAY ON TAPE.
Tym razem naciskając RUN/STOP, tak jak i poprzednio spowodujemy przerwanie weryfikacji i otrzymamy komunikat - WARNING - VERIFYING ABORTED - Ostrzeżenie - Przerwano weryfiację.
Podczas samego sprawdzenia poprawności nagrania, jest ono wtedy, gdy wszystkie bajty po znalezieniu tytułu zgadzają się z tymi nagranymi.
Możesz się spotkać z błędem weryfikacji - WARNING - VERIFY ERROR. Występuje on wówczas, gdy choćby jeden z bitów różni się od pierwowzoru.
Dla SD-BOX v1, SD-BOX MINI lub stacji dysków.
Dla SD-BOX v2.
Umożliwia zapis zabezpieczonych programów (MICRUSCOPY 1 - 3 oraz Tape Protector v1.5).
Umieszczamy kasetę w magnetofonie, wczytujemy jakiś program i po jego wczytaniu nastąpi próba zapisu na dyskietce.
W przypadku nie zaznaczenia opcji UNLOCK - Odbezpiecz i poprawnym wczytaniu, rozmiar zapisanego pliku zależy, od tego czy został on zakwalifikowany jako nie posiadający zabezpieczenia - PROTECTED NONE - Ochrona Brak. Odczyt niecałego bufora magnetofonu spowoduje wydłużenie pliku o około 2 bloki i dodanie go do zapisanego pliku. Gdy bufor jest poprawnie odczytany i nie posiada zabezpieczenia, zostaje zapisany sam program. W przeciwnym przypadku zostanie dodatkowo dodany bufor magnetofonu oraz program umożliwiający uruchomienie zapisanego pliku. Zaznaczenie UNLOCK - Odbezpiecz - umożliwi podjęcie próby usunięcia zabezpieczenia, gdy zostanie ono zidentyfikowane. Nie można usunąć zabezpieczenia, gdy program je usuwający jest błędnie odczytany. Wtedy masz możliwość zdecydować jak zapisać taki plik. Pojawi się następujące menu Unknown protection - Nieznana ochrona umożliwiające:
MEMORY PREVIEW - Podgląd pamięci:
$0350 - zawartości bufora magnetofonu,
$0801 - programu usuwającego zabezpieczenie,
BACK - Wstecz - powrót do poprzedniego menu.
SAVE BUFFER & DATA - Zapisz bufor i dane - zapis wraz buforem magnetofonu i programem umożliwiającym uruchomienie go,
SAVE DATA - Zapisz dane - zapis samego programu,
SKIP - Pomiń - pominięcie tego pliku,
CANCEL - Anuluj - przerwanie zapisu oraz kopiowania.
Jeśli zaznaczono opcję CHANGE DISK - Zmień dyskietkę oraz wybrano dyskietkę przy użyciu programowego (wybierając plik AUTOSWAP.LST a następnie obraz dyskietki) lub manualnego (naciskając przycisk PREV lub NEXT) sposobu zmiany, w przypadku niewystarczającej ilości miejsca nastąpi trzykrotna próba zapisu oraz zmiany dyskietki na kolejną. Niepowodzenie spowoduje wyświetlenie komunikatu błędu.[
W przypadku przerwania wczytywania podczas ładowania danych programu poprzez naciśnięcie klawisza RUN/STOP, STOP w magnetofonie lub programowego zatrzymania wczytywania (zwykle powodem tego jest skasowanie programu), masz możliwość zapisu informacji o nagraniu. Ten komunikat pojawia się także, gdy nastąpił błędny odczyt - LOAD ERROR. Menu umożliwia:
SAVE INFORMATIONS & DATA - Zapisz informacje i dane - zapisanie wczytanych danych, pierwszej linii programu oraz adresu końca ładowania pliku,
SAVE INFORMATIONS - Zapisz informacje - zapisanie tylko pierwszej linii programu oraz adresu końca ładowania pliku,
SAVE DATA - Zapisz dane - zapisanie tylko wczytanych danych,
SKIP - Pomiń - pominięcie zapisu i kontynuowania wczytywania,
CANCEL - Anuluj - przerwanie kopiowania.
Dane zostaną zapisane pod identyczną nazwą za wyjątkiem pierwszego znaku zmienionego na wykrzyknik. Plik z informacją zostanie zapisany pod identyczną nazwą jak ta na kasecie o rozmiarze 1 bloku.
Przykład:
10 SYS2016
0 PRINT"37635"
Plik zostanie zapisany pod identyczną nazwą jak ta na kasecie o rozmiarze 1 bloku. Opcja ta jest przydatna, gdy wymagany jest potrzebny plik i prawdopodobnie znajduje się na innej dyskietce. Służy do skompletowania gier lub programów tej kasety. Znając pierwszą linię programu oraz adres końca ładowania można szybko sprawdzić czy plik z innej kasety jest tym o który nam chodzi.
Podczas zapisu na dyskietkę lub kartę SD mogą wystąpić następujące komunikaty błędów:
DEVICE NOT FOUND - Brak urządzenia - nie znaleziono wybranego urządzenia, gdyż jego zasilanie zostało odłączone, włącz urządzenie, odczekaj chwilę i ponów próbę zapisu. Menu pozwala na RETRY - Ponowienie lub ABORT - Przerwanie kopiowania.
NO DISK - Brak dyskietki - umieść dyskietkę na którą chcesz zapisać i ponów próbę.
NO SD CARD - Brak karty SD - spowoduje przerwanie kopiowania.
DISK FULL - Dysk jest pełny - dyskietka nie posiada wystarczającej ilości miejsca na zapisanie tego pliku, umieść inną dyskietkę lub przełącz na kolejną. Na SD2IEC pojawi się opcja PARENT DIR - Katalog nadrzędny umożliwiająca wyjście o jeden poziom wyżej w strukturze katalogów karty SD.
CHANGE DISK - Zmień dyskietkę - oznacza kolejną próbę zapisu na tej samej dyskietce z niewystarczającą ilością miejsca.
FILE EXISTS - Plik istnieje - istnieje już plik o takiej nazwie. To podmenu zawiera opcje:
RENAME - Zmień nazwę - każdy plik musi mieć inna nazwę.
Zostanie wyświetlone nowe podmenu zawierające:
-
CURRENT - Obecna - bieżącą nazwę pliku.
NEW - Nowa - nową (zmienioną) nazwę pliku.
SAVE - Zapisz - zapisanie pliku pod nową nazwą.
CANCEL - Anuluj - powrót do menu FILE EXISTS.
Aby zmienić nazwę wybierz pole NEW - Nowa, naciśnij RETURN, wprowadź ją i potwierdź raz jeszcze klawiszem RETURN.
OVERWRITE - Nadpisz plik - zastąpienia istniejącego pliku nowym.
SKIP - pominięcia zapisania pliku pod istniejącą już nazwą na dyskietce.
CANCEL - Anuluj - powrót do menu magnetofonu.
Dla SD-BOX v1, SD-BOX MINI lub stacji dysków.
Dla SD-BOX v2.
Brak możliwości kopiowania pomiędzy dwoma SD2IEC.
Po zaznaczeniu plików nastąpi odczyt i zapis na dyskietki. Tak jak i w poprzednich podrozdziałach mogą pojawić się identyczne komunikaty błędów.
Po wybraniu i uruchomieniu pliku z rozszerzeniem SID nastąpi załadowanie pliku i wyświetlenie następujących informacji:
TITLE - tytuł
AUTHOR - autor
REL. (RELEASE) - wydawca
SONG - numer wybranego utworu oraz ich ilość Numer domyślnie odtwarzanego utworu - SONG - nie zawsze wynosi 1.
CHIP 1 - 3 - wersja układu SID na jakiej najlepiej brzmi utwór. Powstały dwie wersje układów SID - 6581 oraz 8580 w kilku rewizjach i posiadały następujące różnice:
- głośniejsze przebiegi na 8580 co niekiedy powoduje całkowite ich niesłyszenie na 6581,
- wewnętrzne poziomy komparatora cyfrowego w 8580 są tak małe, że wymagają sporych sztuczek programowych aby były słyszane,
- filtr analogowy obydwu układów ma zupełnie inne właściwości.
Pole określające wersję układu SID może zawierać:
<?> - brak informacji
6581, 8580 - jedną z dwóch wersji układu
ALL - wszystkie wersje
SYSTEM - wersja standardu na jaki jest przeznaczony SID. Komputer Commodore 64 był produkowany w dwóch wersjach: PAL oraz NTSC. Tak jak w przypadku pola CHIP, pole SYSTEM określa rodzaj komputera na 4 sposoby.
Gdy odtwarzany jest utwór w formacie PSID, można poprawnie go zagrać beż względu na wersję na jaką jest on przeznaczony, poprzez przeliczenie opóźnień, gdy jest to niezbędne. Wyjątek stanowią utwory odgrywanie na innej wersji komputera posiadające ustawiany na sztywno czas pomiędzy kolejnymi wywołaniami odtworzenia. W przypadku utworu w formacie RSID nie ma takiej możliwości i powoduje to zbyt wolne lub zbyt szybkie odtwarzanie, gdy użyty komputer jest w innym systemie niż zalecany.
INIT - adres inicjacji. Określa on miejsce wywołania utworu do odtwarzania. To pole może także zawierać słowo BASIC. Oznacza ono wtedy utwory napisane z wykorzystaniem języka BASIC i dotyczy jedynie SIDów w formacie RSID.
PLAY - adres odtwarzania. Wyznacza miejsce, które należy wywołać 50 lub 60 razy na sekundę, aby cokolwiek zostało zagrane. Dotyczy to tylko SIDów w formacie PSID, RSIDy po inicjalizacji grają same i adres odtwarzania wynosi 0.
SID 2 - 3 - adres drugiego i trzeciego układu SID. Określa adresy pod jakimi muszą znajdować się dodatkowe układy. Ich brak wywołuje dość nieprzyjemne brzmienie dźwięku dla melodii, które tego wymagają.
PSID vX lub RSID vX - wersja i format SIDa. RSID to rodzaj pliku z samplami lub dodatkowo odtwarzający efekty np. mowę lub dźwięk instrumentu.
MEM - obszar zajęty po załadowaniu pliku
SIZE - rozmiar zajętego obszaru
FREEMEM - wyznacza nieużyty obszar pamięci przez odtwarzacz. Pierwsza liczba oznacza numer pierwszej niemodyfikowanej strony pamięci a druga liczba oznacza ilość tych stron. Wartość $00 $00 informuje o braku modyfikacji pamięci przez odtwarzacz. Innymi słowy można użyć całej pamięci od komórki $0400 - 1024 do $ffff - 65535 za wyjątkiem obszaru podanego w MEM.
00:00 - czas odtwarzania utworu w formacie PSID
Adresy INIT, PLAY, MEM, SIZE i FREEMEM są podane w formacie szesnastkowym.
Po zakończeniu wczytywania nastąpi automatyczne odtworzenie utworu oraz pojawi się menu:
PREV - poprzedni utwór
PLAY/STOP - rozpoczęcie lub zatrzymanie odtwarzania
NEXT - następny utwór
CLOSE - zakończenie odtwarzania i zamkniecie odtwarzacza
SID zawierający kilka utworów powoduje automatycznie wybranie przycisku NEXT, w przeciwnym przypadku jest to przycisk STOP.
Gdy wczytany jest PSID bez ograniczeń można poruszać się po menu. Jego odtwarzanie sygnalizuje szary pasek. Podczas grania RSIDa, można zmienić numer utworu po wcześniejszym jego zatrzymaniu - dotyczy to sytuacji gdy jest więcej niż jeden utwór. W przeciwnym wypadku pojawi się komunikat PRESS RESET TO EXIT - Aby zakończyć odtwarzanie naciśnij reset.
Zazwyczaj podczas odtwarzania RSIDa zawierającego kilka utworów istnieje możliwość jego zatrzymania po naciśnięciu klawisza RETURN. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły i wtedy pojawia się komunikat PRESS RESET TO STOP - Aby zatrzymać naciśnij reset.
Dotyczy to tylko plików nie napisanych w BASICu. Dla plików napisanych w BASICu należy odczekać aż zakończy się granie melodii lub można spróbować przerwać ich granie po naciśnięciu klawisza SPACE i dopiero wtedy można wybrać inną, a naciśnięcie przycisku RESET podczas jej grania spowoduje opuszczenie odtwarzacza.
Po wybraniu przycisku CLOSE może nastąpić ponowne odczytanie listy plików i ewentualny reset urządzenia oraz będzie zaznaczony ostatnio wybrany plik.
Umożliwia sprawdzenie następujących peryferii komputera:
BACK - Wstecz - powraca do menu wybranego urządzenia.
Poniżej przedstawiono różnice do poprzedniej wersji instrukcji - 1.21 dodając/zamieniając lub usuwając z niej określone fragmenty.
(...) A pozwalają ono na:
- formatowanie dyskietek (stacja 1541, 1571 w trybie pracy 1541, 1581) i obrazów dyskietek dla SD2IEC (D64, D71, D81, DNP)
4. Stacja dysków.
@ - OPTIONS - Opcje
SAVE SETTINGS - Zapisz ustawienia - zapisz zapisuje wybrany numer urządzenia dla SD2IEC. (...) Należy skorzystać z tej opcji aby trwale zapisać przeprowadzoną zmianę.
FORMAT DISK ...
4.2. Ochrona przed zapisem. {cały podrozdział)
6. COPYING - Kopiowanie.
Przed rozpoczęciem kopiowania upewnij się czy nośnik nie posiada ochrony przed zapisem.
6.2. TAPE TO DISK - Z kasety na dyskietkę.
DISK FULL - Dysk jest pełny - dyskietka nie posiada wystarczającej ilości miejsca na zapisanie tego pliku, umieść inną dyskietkę lub przełącz na kolejną. Na SD2IEC pojawi się opcja PARENT DIR - Katalog nadrzędny umożliwiająca wyjście o jeden poziom wyżej w strukturze katalogów karty SD.
CHANGE DISK - Zmień dyskietkę - oznacza kolejną próbę zapisu na tej samej dyskietce z niewystarczającą ilością miejsca. Na SD2IEC pojawi się opcja PARENT DIR - Katalog nadrzędny umożliwiająca wyjście o jeden poziom wyżej w strukturze katalogów karty SD.
|
Reset
| |
|
Zakończenie pracy dowolnego programu w celu załadowania od nowa systemu operacyjnego.
Stosuje się go w przypadku zawieszenia komputera jak i wówczas gdy program lub gra uniemozliwia powrót do BASICa. | |
| | |
zamknij
|
LOAD
| |
|
Polecenie to służy do wczytania programu z taśmy lub dyskietki do pamięci komputera tak, aby móc z niego korzystać.
Wpisanie samego polecenia LOAD powoduje wczytanie z magnetofonu pierwszego napotkanego programu. Dodanie za tym
napisem nazwy programu ujętej w cudzysłów powoduje poszukiwanie programu o danej nazwie. Po nazwie można dodać
jeszcze przecinek i liczbę. Liczba ta określa numer urządzenia, z którego należy wczytywać program.
Jeżeli nie podano numeru urządzenia komputer przyjmuje domyślną wartość 1, oznaczającą magnetofon. Innym
urządzeniem zazwyczaj wykorzystywanym jest stacja dysków, której odpowiada numer 8.
LOAD Odczytuje pierwszy program z taśmy.
LOAD "HALO" Szuka na taśmie programu nazwanego HALO i jeśli go znajdzie, wczytuje go do pamięci.
LOAD A$ Szuka programu o nazwie określonej zmienną A$.
LOAD "HALO",8 Szuka programu nazwanego HALO na dyskietce.
LOAD "*",8 Wczytuje pierwszy program na dyskietce.
Jeżeli program (zazwyczaj w kodzie maszynowym) ma być wczytany w określone miejsce w pamięci należy dodać tzw.
parametr wtórny równy 1.
LOAD "K/M PROG",1,1 Wczytuje program z magnetofonu bez przemieszczania go w pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
SAVE
| |
|
Polecenie to zapisuje program znajdujący się w pamięci komputera na taśmę lub dyskietkę. Wpisanie tylko SAVE i naciśnięcie klawisza RETURN spowoduje zapisanie programu na taśmę. Komputer nie ma możliwości sprawdzenia co znajduje się na te taśmie; więc należy uważać aby nie skasować poprzednich programów.
Jeżeli za słowem SAVE podano nazwę programu ujętą w cudzysłów lub zmienną łańcuchową, komputer nada tę nazwę
zapisywanemu programowi, co ułatwi potem odnalezienie tego programu.
Za nazwą programu można podać numer urządzenia, na które program ma być zapisany oraz kolejny przecinek i paramet
wtórny. Wartość 1 parametru wtórnego oznacza, że zapisywany właśnie program będzie wczytywany w to samo miejsce w
pamięci, które zajmuje obecnie. Podanie liczby 2 powoduje zapisanie znacznika końca taśmy (End-Of-Tape marker). Gdy
podczas szukania innego programu komputer spotka ten znacznik poszukiwanie zostaje przerwane i pojawia się komunika
FILE NOT FOUND (programu nie znaleziono). Można też podać wartość 3 oznaczającą jednocześnie koniec taśmy i znacznik
wczytywania programu w to samo miejsce.
SAVE Zapisuje program bez nazwy na taśmę.
SAVE "HALO" Zapisuje na taśmę pod nazwę HALO.
SAVE A$ Zapisuje na taśmę pod nazwą określoną w A$.
SAVE "HALO",8 Zapisuje na dyskietkę.
SAVE "HALO",1 ,1 Zapisuje na taśmę pod nazwą HALO i z zaznaczeniem, że program będzie wczytywany w to samo miejsce pamięci.
SAVE "HALO",1,2 Zapisuje na taśmę pod nazwą HALO i ze znacznikiem końca taśmy.
SAVE "HALO",1,3 j/w z zaznaczeniem wczytywania w to samo miejsce w pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
VERIFY
| |
|
Polecenie to służy do sprawdzenia poprawności ostatniego zapisu programu. Porównuje ono zawartość wskazanego zapisu
z zawartością pamięci komputera.
VERIFY Porównuje z najbliższym programem na taśmie.
VERIFY "HALO" Szuka na taśmie programu HALO i porównuje go z pamięcią.
VERIFY "HALO",8 Szuka na dyskietce programu HALO i porównuje go z pamięcią.
Jeżeli pokaże się komunikat VERIFY ERROR, oznacza to błąd przy zapisie. Należy program zapisać ponownie. Błąd ten
powstanie też jeżeli po zapisie została zmieniona jakakolwiek linia programu lub komórka pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
DATA
| |
|
Po tej komendzie wypisane są dane, które będą odczytywane komendą READ. Dane te mogą być liczbami albo łańcuchami oddzielonymi od siebie przecinkami. Łańcuchy znaków nie muszą być ujęte w cudzysłów o ile nie zawierają
znaków spacji, przecinków lub dwukropków. Jeżeli nic nie jest wpisane między kolejnymi przecinkami komenda READ wczyta zero jako liczbę lub pusty łańcuch.
DATA 12, 17, "RAZ, DWA", 3.14, JANUSZ
| |
| | |
zamknij
|
POKE
| |
|
Po komendzie POKE zawsze następują dwa parametry. Pierwszy określa miejsce w pamięci (adres), natomiast drugi
wartość (0-255). Komenda POKE powoduje wpisanie w dane miejsce pamięci określonej wartości.
10 POKE 53281,0
20 S=4096*13
30 POKE S+29,8
| |
| | |
zamknij
|
READ
| |
|
Komenda READ przyporządkowuje kolejnym zmiennym dane pobrane z linii z komendą DATA. Należy zwrócić uwagę, aby
READ nie odczytał zmiennej znakowej, gdy oczekuje na liczbę, gdyż spowoduje to wystąpienie błędu.
| |
| | |
zamknij
|
RETURN
| |
|
Komenda ta działa w połączeniu z komendą GOSUB. Gdy program dojdzie do tej komendy, następna wykonana będzie
kolejna instrukcja po ostatnio realizowanej komendzie GOSUB. Jeżeli nie było przedtem komendy GOSUB pojawi się błąd
RETURN WITHOUT GOSUB ERROR.
| |
| | |
zamknij
|
TURBO
| |
|
Znacznie szybszy system odczytu lub zapisu pozwalający na zmieszczenie większej ilości danych na kasecie.
| |
| | |
zamknij
|
ROM-BIT przedstawia Black Box V9
| |
|
| |
| | |
zamknij
|
RUN
| |
|
Polecenie to powoduje wykonywanie programu znajdującego się w pamięci. Jeżeli po tym poleceniu nie wpisano żadnego
numeru linii program rozpocznie się od linii o najniższym numerze. Podanie numeru powoduje rozpoczęcie programu od
wskazanej linii.
RUN Rozpoczyna wykonywanie programu od pierwszej linii.
RUN 50 Rozpoczyna wykonywanie programu od linii 50
RUN X Pokaże się napis UNDEF'D STATEMENT ERROR. Należy zawsze podać liczbę określającą numer linii, a
nie zmienną.
| |
| | |
zamknij
|
SYS
| |
|
Po komendzie SYS należy podać liczbę lub wyrażenie z zakresu od 0 do 65535. Jest to wywołanie programu napisanego w
kodzie maszynowym. Od funkcji USR różni się tym, że nie pozwala na przekazywanie parametrów.
| |
| | |
zamknij
|
REM
| |
|
Komenda REM służy do umieszczania w tekście programu komentarzy odnośnie danej linii, czy też całego programu.
Można po tej komendzie wpisać dowolny ciąg znaków. Wszystkie znaki znajdujące się za komendą REM są ignorowane przez komputer.
Uwaga: Ignorowany jest także dwukropek, tak więc za tą komendą nie można już dodać w tej linii żadnej innej komendy.
| |
| | |
zamknij
|
GOTO lub GO TO
| |
|
Napotkanie przez program komendy GOTO powoduje przejście do linii programu oznaczonej liczbę po tej komendzie.
| |
| | |
zamknij
|
GOSUB
| |
|
Komenda ta działa podobnie jak komenda GOTO, z tym, że komputer pamięta numer linii, w którym ona wystąpiła. Jeżeli
napotkana potem będzie komenda RETURN, program powróci do następnej instrukcji po GOSUB. Komenda ta jest przydatna
gdy chce się z różnych miejsc w programie wywoływać ten sam ciąg instrukcji.
10 GOSUB 100: PRINT "PIERWSZY RAZ"
20 GOSUB 100: PRINT "DRUGI RAZ"
30 END
100 PRINT "ALA MA ASA":RETURN
| |
| | |
zamknij
|
OPEN
| |
|
Komenda OPEN pozwala C 64 na dostęp do urzadzeń jakimi są: stacja dysków, drukarka czy nawet ekran. Po słowie OPEN należy podać liczbę (0-255), określającą numer otwieranego zbioru, oraz numer urządzenia.
Numery urządzeń:
- Klawiatura
- Magnetofon
- Ekran
- Drukarka
- Dysk
Po numerze urzadzenia czasem należy podać tzw. parametr wtórny. W przypadku stacji dysków numer ten określa, który
kanał ma być wykorzystany do przesyłania danych. W przypadku drukarki określa dodatkowe parametry druku np. pismo
powiększone.
OPEN 1,0 Otwiera dostęp do ekranu
OPEN 2,8,2,"D" Otwiera do czytania zbiór D na dysku
OPEN 3,4 Otwiera dostęp do drukarki
OPEN 15,8,15 Otwiera kanał poleceń dla dysku.
Więcej informacji na temat obsługi zbiorów znajduje się w instrukcji obsługi Commodore 64 w Dodatku S.
| |
| | |
zamknij
|
PRINT
| |
|
Komenda PRINT jest jedną z pierwszych komend, które poznaje się podczas nauki języka BASIC. Za komendą PRINT
mogą znajdować się:
- łańcuch znaków ujęty w cudzysłów,
- nazwa zmiennej,
- funkcja lub wyrażenie matematyczne,
- znak formatujący wydruk.
Znaki formatujące wydruk to przecinek (,) lub średnik (;). Przecinek powoduje wyświetlenie napisu w najbliższej z czterech stref o szerokości 10 znaków, natomiast średnik powoduje wyświetlenie napisu bezpośrednio za poprzednim. Każdy z tych znaków może znajdować się na końcu linii. Ma on wtedy wpływ na następną komendę PRINT w programie.
10 PRINT "HALO"
20 PRINT "HALO" A$
30 PRINT A+B
40 PRINT J;
50 PRINT A,B,C,SIN(D)
Patrz także: funkcje POS, SPC, TAB.
| |
| | |
zamknij
|
PRINT#
| |
|
Istnieje kilka różnic między PRINT a PRINT#. Po komendzie PRINT# występuje numer określający zbiór, do którego mają
być zapisywane dane. Zbiór, do którego chce się coś zapisać musi być przedtem otwarty komendą OPEN. Przecinek i średnik mają taki sam efekt jak przy komendzie PRINT. Niektóre urządzenia mogą nie interpretować odpowiednio funkcji TAB i SPC.
10 PRINT#1, "WARTOSCI DANYCH:";A%,B1,C$
| |
| | |
zamknij
|
NEW
| |
|
Polecenie to usuwa z pamięci program i wszystkie zmienne, które były używane. Program przepadnie jeżeli nie był zapisany poleceniem SAVE. NALEŻY BYĆ OSTROŻNYM GDY UŻYWA SIĘ TEGO POLECENIA.
NEW może być użyte także jako komenda w linii programu. Gdy program dochodzi do linii zawierającej tę komendę, zostaje usunięty z pamięci.
| |
| | |
zamknij
|
CLR
| |
|
Komenda ta usuwa z pamięci komputera wszystkie zmienne, a pozostawia tylko program. Komenda ta jest wykonywana
automatycznie po wydaniu polecenia RUN.
| |
| | |
zamknij
|
LIST
| |
|
Polecenie LIST pozwala na obejrzenie linii programu BASIC znajdujących się w pamięci komputera. Można przeglądać cały program lub jego wybrany fragment.
LIST Pokazuje cały program.
LIST 10 - Pokazuje linie od 10 do końca.
LIST 10 Pokazuje tylko linię 10.
LIST - 10 Pokazuje linie od początku do linii 10.
LIST 10 - 20 Pokazuje linie od 10 do 20.
| |
| | |
zamknij
|
IF ... THEN
| |
|
Komenda ta pozwala wykonać jakieś działanie jeżeli spełniony jest warunek określony po słowie IF. Może to być dowolna komenda języka BASIC. Warunek może być porównaniem dwóch wyrażeń (porównanie operatorami = < > <= >= <>), lub pojedynczym wyrażeniem matematycznym. W drugim przypadku warunek jest spełniony gdy wyrażenie jest różne od zera. Można łączyć kilka warunków operatorami AND i OR lub stosować negację NOT.
IF X>10 THEN END
IF Y THEN PRINT "Y JEST ROZNE OD ZERA"
IF NOT Z AND (X>7) THEN 30
Podanie samej liczby po THEN w ostatnim przypadku jest równoznaczne z komendš GOTO 30.
| |
| | |
zamknij
|
FINAL III - PULL-DOWN MENU - DESKTOP
| |
|
| |
| | |
zamknij
|
FINAL III - PULL-DOWN MENU - BASIC
| |
|
| |
| | |
zamknij
|